Har vattenburet värmesystem i källare och 1:a våning, 2:a våning har el element.
Hur ska man lättast få upp vattenburet till 2:a våningen?

Finns det någon möjlighet att koppla ihop nya koppar rör med befintliga
blåa stålrören (50-tal) ?

Vilka sorts rör ska användas ? hårda rör? Mjuka (prisol)?

 
sjalvdrag skrev:
Har vattenburet värmesystem i källare och 1:a våning, 2:a våning har el element.
Hur ska man lättast få upp vattenburet till 2:a våningen?

Finns det någon möjlighet att koppla ihop nya koppar rör med befintliga
blåa stålrören (50-tal) ?

Vilka sorts rör ska användas ?  hårda rör? Mjuka (prisol)?

Jag har inte kopplat på mog nn gång på stålrör, men det ska väll gå, får fråga nån rörfirma vad du behöver (här har ju ingen svarat)

du kan dra både hårda & mjula koppar rör, samr slang om su så vill.
ska rören vaa synliga så är det hårda rör som gäller för att få dom raka. Bygger du in rören i en trumma leelr så, så kan du med fördel andvända slang , eler mjuka koppar rör, så som är böjbara., glöm inte stödhylsorna bara!
 
jag hade den turen att det fanns rör dragna till övervåningen de va pluggade i bjäklaget
de är järn rör å jag skarvade på med koppar rör , så det borde inte vara omöjligt för dig heller att gå ifrån järn till koppar rör
 
för att gå från stål till koppar rör använder man nån plast (blå) hylsa som man trädde på järn röret.. minns inte riktigt.. men det är i allfall tät.. jag körde med klämkoppling då jag tycker det är enkelt o trevligt att jobba med..

Så det ska iallfall inte vara några probelm..


so far so good... :cool:
 
Men att blanda koppar och stål i samma system är väl inte så smart pågrund av korrision osv.....Frugans tråd det här =)
 
sjalvdrag skrev:
Men att blanda koppar och stål i samma system är väl inte så smart pågrund av korrision osv.....Frugans tråd det här =)

är det inta bara galvat men ska passa sig för?
 
Sätt än mässing bit mellan koppar och järnet
 
Om du inte kan gänga stålröret eller gå på i en befintlig gänga så funkar det bra med Freese stålrörskopplingar - Rinkaby artikelnr 4400 tex.
 
Hej

På Dahl o Ahlsell finns en speciell hylsa som passar i en vanlig VA-koppling,
Då kan du hitta på i princip allt T-rör,Böj Rak mm.

Hylsan heter superblue o det blir bra mycket billigare för oss dödliga o använda denna samt en standard VA-koppling än att använda Freese reperationskopplingar.

Vidare så behöver du inte bekymmra dej om galvaniska strömmar,det finns inget syre i radiator vattnet.

Ha det

//Cerwin
 
Intressant med superblue. I och för sig tycker jag inte att en de Freese-kopplingar som jag köpte var hiskeligt dyra. Jag köpte tre stycken 1 tums (25) för 100 kr styck på Rinkaby. Vad kostar en vanlig VA-koppling i den dimensionen med en superblue tro? Bra mycket billigare?
 
Järnrören håller oftast längre om man använder begge rör typerna både Fe och Cu!

Akta bara för skarvar i golv och väggar! Använd vanliga Mässingsnipplar med både rörgänga och klämring!
 
Hej

För en skarv från stål till koppar 1" rak skarv, kostar det 67,4 kr.

1 st VA rak koppling 35/inv gg 25
1st klämring VA stål


Fördelen med detta system framför freese:s är ju att du kan använda vinklar,t-rör,kulventiler el dyl inom VA:s system för att få ihop dina rör, o slippa alla bussningar/nipplar mm


Fel av mej VA har en röd hylsa och superblue tillhör BA:s system

Kolla länk för VA:s system o delar

http://www.vatette.se/econtent/files/86/

//Cerwin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.