Jag har köpt en begagnad pendellampa som behövde restaureras lite innan den kunde sättas upp i köket. Bland annat har jag limmat ihop sockel och armatur på ett ställe med Casco Expresslim (finns nog rester av vanligt kontaktlim där också).

När jag nöjt testade lampan nyss kom det en strimma vit rök från den armatur där jag hade limmat. Jag är rätt säker på att elen är i ordning, men är misstänksam mot limmet.

Någon som vet ifall expresslim eller kontaktlim inte tål höga (halogen) temperaturer?
 
Cyanacrylatlim gillar inte höga temperaturer. Över 100 grader är inte att rekomendera.
Limmet reagerar även med en del material. Tex bomull ryker och kan tom börja brinna vid kontakt.

Jag hade nog trots allt kollat upp det elektriska i lampan en gång till för säkerhets skull...
 
Låter bekant när du säger det, "temperatur mellan -30 till +100 grader Celsius". Hur varmt kan det tänkas bli av en 40W G9 halogen (http://www.kjell.com/?item=63833)?
 
Enligt google så behöver insidan av glaset behöver vara minst 250C för att lampan ska kunna regenerera, men under 400C för att inte glaset skall smälta.
Så någonstans mellan 250-400 grader ;)

Dock betydligt högre för kraftigare lampor. Upp över 1000C tydligen.
 
Det låter lite vanskligt det här, men efter att lampan fick stå oanvänd några timmar kommer det inte längre rök från den. Kanske limmet har härdat klart (eller förångats helt :eek:)?

Blir att hålla ett nogsamt öga på det här...
 
Har för mig att cyanakrylatlim tappar styrkan och blir skört av höga temperaturer.
Det finns nog en risk att fogen kan gå sönder om den utsätts för hög temp.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.