Hur får man bort röklukt i ett brandskadat hus, Har en brandskada där det luktar ganska mycket rök. Räcker det att riva allt löst som ytskikt, gips, spånplattor osv, eller måste även bakomvarande reglar bort.
Fins det inget mirakelmedel som man kan spruta på?
G
 
Möjligen kan en ozonbehandling hjälpa. Annars tror jag att nytt material är det som gäller.
 
I mitt hus brann det i badrummet 2004. Eftersom jag inte bodde här då vet jag inte hur lång tid det tog innan lukten gick ur, men det märktes ingenting när jag flyttade in 2009. Innertaket i kök och badrum byttes liksom väggen mellan kök och badrum. Dessa var direkt skadade av branden. Övriga väggar och innertak är kvar. All isolering på vinden byttes och det sprutades på något medel på trävirket uppe på vinden. Det går säkert fortare om du byter ytskikt, men jag tror inte att du behöver gå djupare än så.

Erik
 
Riv bort allt löst och byt ut skivor och ytskikt som du säger och spärrmåla reglar med shellack (isolerar inte bara kvistar utan är också utmärkt för att isolera dofter). Det bör räcka. Mina föräldrar har renoverat ett fritidshus där det rökts 2 paket cigaretter om dagen i 50 år, det tror jag är i klass med en riktig brandskada i form av doft, och det huset lutkar ingenting längre, dom gjorde som jag skrev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.