Hur ser det ut när ett hus blir rökskadat pga en brand i ett närliggande hus?

Om man inte kan bo där o inte kan använda någonting för att klara vardagen, kläder osv. - hur hanteras sådant?
En bekants hus som drabbats, och hon har bara kläderna hon går i nu.
Någon som vet vad husförsäkring eller liknande hanterar sådant när det handlar om timmar?
 
En bra början är väl att anmäla skadan till sitt försäkringsbolag?
 
  • Gilla
leffe-e och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En bra början är väl att anmäla skadan till sitt försäkringsbolag?
- Ja det är givet. Men jag ställer frågan här för opartisk info.
 
Beror ju på vilka villkor som träder in men generellt så tar försäkringen kostnaden.
vad menar du med ’handlar om timmar’?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Beror ju på vilka villkor som träder in men generellt så tar försäkringen kostnaden.
vad menar du med ’handlar om timmar’?
- Jag menar att det kan behövas inhandlas saker för vardagen redan idag, eftersom det mesta i huset befaras vara rökskadat. Kostnader för kläder, boende, mat etc.
 
K Kalmarkille skrev:
- Jag menar att det kan behövas inhandlas saker för vardagen redan idag, eftersom det mesta i huset befaras vara rökskadat. Kostnader för kläder, boende, mat etc.
Aha ok. Ring bolaget, dom brukar vara bra att ta hand om akuta saker.
 
  • Gilla
matsgran och 4 till
  • Laddar…
Med tanke på att huset och alla prylar står kvar räknar nog försäkringsbolaget med att man klarar det akuta. Det är värre om man står på gatan i pyjamas utan plånbok, id, mm.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
När hon kontaktade sitt försäkringsbolag, rekommenderade de henne att ta in på hotell. Självrisken var 1500 SEK så resultatet var alltså: "ta in på hotell och betala vistelsen själv". Inte en enda fråga om hon hade tillgång till mat, kläder eller andra förnödenheter. (hon fick sova hos sin dotter som bor i samma stad, som tur är.)
 
Varför frågade hon inte om kläder mm?
Får hon gå in i huset? i så fall går det kanske att hämta och dra igång en tvätt?
 
  • Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Varför frågade hon inte om kläder mm?
Får hon gå in i huset? i så fall går det kanske att hämta och dra igång en tvätt?
- Hon kunde åka till sin dotter och låna där för stunden. Nu får hon gå in i huset, men inte igår när detta hände.
Det var kundbemötandet som sådant som jag reagerade på. Om någon blir "utestängd" från sitt hus pga en sån här sak, kan man tycka att försäkringsbolaget borde åtmionstone fråga om man kan hantera dagen, eller om det krävs någon akut försäkringsåtgärd.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Även om jag förstår grejen så gör jag det inte ändå......blev människan utkörd mitt i natten i pyjamas och blev ställd på gatan eller hur gick det till?
Är man annars fullt normal påklädd så lär man väl rimligen klara sig till dagen efter utan inblandning av nå försäkringsbolag?
 
  • Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
Den akuta åtgärden är ju att ta in på hotell. Undrar också vad som menas med "timmar", förstår inte din förklaring.

Man kontaktar försäkringsbolaget, man tar in på hotell eller hos vänner, man köper eller lånar ihop det mest akuta, man tar kvitton på allt och man får sedan hjälp av försäkringsbolaget att sanera, och får tillbaka sina utlägg, minus självrisken.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
I princip så får du ersättning för alla nödvändiga kostnader pga. brandskadan. Att huset rökskadats är en brandskada, även om inte huset brunnit.

Sedan kan det säkert bli tolkningsdiskussioner om vad som verkligen var nödvändigt. Om jag menar att de enda möjliga kläderna som jag kan tänka mig måste komma från den hippa butiken på Biblioteksgatan, en T-shirt för 15 000 är ju en livsnödvändighet. Så kan jag tänka mig en viss uppförsbacke i skadehanteringen...
 
  • Gilla
  • Haha
leffe-e och 6 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Den akuta åtgärden är ju att ta in på hotell. Undrar också vad som menas med "timmar", förstår inte din förklaring.

Man kontaktar försäkringsbolaget, man tar in på hotell eller hos vänner, man köper eller lånar ihop det mest akuta, man tar kvitton på allt och man får sedan hjälp av försäkringsbolaget att sanera, och får tillbaka sina utlägg, minus självrisken.
- Köper o lånar...ja om man inte står i morronrock utanför sitt hus och inte får gå in pga avspärrningar har man kanske inte alltid det nödvändigaste till hands för att klara ens de närmaste timmarna.
I just det här fallet så har hon råd att ta in på hotell - vilket hon slapp tack vare att hon kunde bo hos dottern - men om det varit en person med klen ekonomi och ingenstans att bo?
Själva bemötandet när hon pratade med försäkringsbolaget var torftigt, minst sagt. De borde rimligtvis fråga hur hennes situation var just nu när hon inte kunde ta sig in i huset, så att de fick en bild av vad de kanske kunde erbjuda akut.
 
Att hon nu tagit in hos en släkting iallafall den mest akuta tiden, tror jag ger ett plus i kanten hos bolaget. Om de ser att du har undvikit de dyraste möjliga lösningarna, så tror jag att man kan få en mer välvillig behandling på andra punkter.

Min väldigt begränsade erfarenhet av sådana situationer är att om du har försäkring i något av de större välkända bolagen (utom möjligen då Folksam), så har de generellt bra rutiner för hantering av den här typen av skador. Har du försäkring i något mer okänt bolag, kan skaderegleringen bli mer av ett lotteri.
 
  • Gilla
Stålmatte och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.