HOBBY ARCHITECT
Jag är intresserad av planlösningar men röker inte så tänker inte så mycket på sånt, men det är ju synd om gäster som röker som ska behöva stå ute och frysa.

I en villa där dom rökte mycket hade dom en inglasad altan där dom rökte. Tydligen var det kyligt där ute för dom tog alltid med sig jacken, men det var ju smart. Bra också att granen inte barrar så mycket inne i huset då.

Vad är era tankar om rökning och planlösningar...? Förr rökte man ju inne, men nu borde man nog göra planlösningar med rökrum och en del kanske vill ha ett helt rum, typ vinterträdgård där man kan blossa på i mysig miljö.
 
Nej, jag tycker inte att något ska göras för att göra hus rökvänligare. Nu har folk börjat vänja sig vid att gå ut och röka, varför gå bakåt i utvecklingen och dra in dem igen?
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
En dörr direkt ut till svinstallet kanske hade varit något?
 
Mina tankar?

:thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:
 
  • Gilla
MTech och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT skrev:
Förr rökte man ju inne, men nu borde man nog göra planlösningar med rökrum.
Tycker du rökning är något man ska uppmuntra till nu när vi äntligen nästan blivit av med skiten?
 
HOBBY ARCHITECT skrev:
Vad är era tankar om rökning och planlösningar...? Förr rökte man ju inne, men nu borde man nog göra planlösningar med rökrum och en del kanske vill ha ett helt rum, typ vinterträdgård där man kan blossa på i mysig miljö.
Det man kan fundera på när man ritar en planlösning är hur den är anpassad till den målgrupp som man riktar sig till. Så visst om vi antar att du ritar hus till inbitna rökare så kanske de skulle värdesätta ett rökrum men det rör sig kanske om en promille av befolkningen så för resten blir rummet/planlösningen bara en ren belastning och värdesänkande och ett rent problem vid köp. Så spontant är det (inget illa menat) bara korkat att fundera i de banorna.
 
Det trevligaste för alla är nog att rökaren går ut en stund och röker.
Tror inte någon är särskilt intresserad av att städa ett ingrott rökrum som luktar vidrigt.
 
Gaskammare slutade vara modernt ungefär 1945...
 
  • Gilla
crazymike
  • Laddar…
Bjud gästerna på nikotinplåster som tilltugg.
 
  • Gilla
Goteborg
  • Laddar…
Nu när vintern kommer hade det varit trevligt att sitta inne och njuta en god cigarr, men jag skulle inte vilja lägga sig vare tid eller pengar på det.

Eller rättare sagt, jag har inte tid och pengar att lägga på det.
 
Kanske en gammal telefonkiosk kopplad till frånluftsventilationen? Kan stå i ett hörn i vardagsrummet så kan umgås samtidigt!

Skämt å sido så hade vi ngt liknande på kontoret för ett tiotal år sedan. Var ingen dörr men en slags hytt man satt och rökte, tror att den filtrerade bort röken med ngt filter. Kändes helt bisarrt, hade som rökare hellre stått utomhus än sitta i den lådan...
 
Om man nu absolut vill ha ett rökrum kanske det kan vara ide att sätta in en fläkt som suger ut röken så den slipper sprida sig till övriga huset
 
Ett bibliotek/Cigarrum med vettig ventilation kan väl inte vara fel för en smal målgrupp.
 
Det kan väl vara vettigt för rökare, om det är väl ventilerat.
 
Nej skämt å sido. Röka gör man inne, vid köksfläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.