Jag är spekulant på ett nytt hus där förra ägaren har rökt inomhus under lång tid. Detta medför att det luktade en hel del rök vid visningen.

Vid ett eventuellt köp kommer jag att byta alla golv, tapeter samt måla alla furutak vita. ALLA ytor i huset kommer därmed att bytas ut innan inflyttning. Kommer röklukten då att försvinna eller måste mer avancerad sanering till?
 
Det kommer att funka om du är noggrann. Alltså: riv t ex ner gamla tapeter i stället för att bara tapetsera över dem med nya. Tak och de väggar du inte tapetserar målar du först med en spärrfärg, typ Alcros Isolera (http://www.alcro.se/pro/nyheter/isolera.aspx), annars kryper nikotinet igenom.
 
Jag skulle rekomendera att hyra en ozon maskin och låta den ta bort lukten... den tar även bort lukt från fönster och glas, som suger i sig massor med lukt från rök, sen måste man nog måla med en spärr färg som ST1 säger, vilket i sin tur är äckligt dyrt jag gissar på ca 3000kr/10l men då försvinner nog det mesta av all lukt... men som sagt ozon maskin först! finns ofta på försäkringsbolag att hyra.

lycka till!
 
Ozon kör de ju på bilrekond, men funkar det utan att först ta bort/måla över nikotinet? Kan lukten brytas ner trots att missfärgningen finns kvar?
 
Nu är det bara lukten som är problemet, tapeter och tak är inte gula av nikotinet.

Har man spärrfärgen enbart för färggenonslag eller tar den bort lukten också?
 
albinson skrev:
Nu är det bara lukten som är problemet, tapeter och tak är inte gula av nikotinet.

Har man spärrfärgen enbart för färggenonslag eller tar den bort lukten också?
Har inga erfarenheter om denna färg men hade samma problem för många år sedan i en lägenhey, vill bara säga att om du lägger en färgstrykning vitt på taket så kommer du nog se att taket är ack så gult av nikotin.
 
albinson skrev:
Har man spärrfärgen enbart för färggenonslag eller tar den bort lukten också?
Fast om lägenheten är inrökt och luktar därefter så finns det ju ett lager nikotinavlagringar, även om det kanske inte syns så tydligt. Isolera-färgen spärrar helt genom att bilda ett tätt skikt, så det borde ju stoppa lukten också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.