Hej
jag får röklukt i tvättstugan på botten våning när jag eldar på 2 våningen.
Har jag balkong dörren öppen så luktar ingenting.
Har fått förslag om att förlänga rökkanalen men det är en äldre skorsten
som har måtten 15x30cm är det någon som har en ide hur jag löser detta?
Tack på förhand
 
Visst går det att släppa röken högre upp genom en rökrörsförlängning men det löser inte felet med att tvättstugans ventilation fungerar tvärtom vad som är meningen. Det är luft in som verkar saknas. Detta blir såklart etter värre om tex köksfläkten eller nån annan fläkt i huset är igång eller om du eldar i en öppen spis.
 
Till att börja med bör du ta reda på hur röken hittar in i tvättstugan. Via skorstenen, via uteluften, eller annat.
Sedan får åtgärden bero på orsaken.
 
thomasx skrev:
Till att börja med bör du ta reda på hur röken hittar in i tvättstugan. Via skorstenen, via uteluften, eller annat.
Sedan får åtgärden bero på orsaken.
Hej igen det kommer vad jag fått fram in via kanalen
i skorsten. Som går från tvättstugan upp i skorstenen
så jag undrar om det kommer hjälpa? Samt vart man kan
få tag i en förlängning med måtten 15x30cm?
 
kulle
Johan7516 skrev:
Hej igen det kommer vad jag fått fram in via kanalen
i skorsten. Som går från tvättstugan upp i skorstenen
så jag undrar om det kommer hjälpa? Samt vart man kan
få tag i en förlängning med måtten 15x30cm?
Har du någonting som skapar undertryck i tvättstugan ? tex evakueringstumlare ?
 
Johan7516 skrev:
Hej igen det kommer vad jag fått fram in via kanalen
i skorsten. Som går från tvättstugan upp i skorstenen
så jag undrar om det kommer hjälpa? Samt vart man kan
få tag i en förlängning med måtten 15x30cm?
Det du behöver är friskluftsintag till kaminen, vissa kaminer kan man montera dit rör för friskluft. När du eldar så får du större undertryck än normalt och då är det risk att luftutsläppen blir luftintag.
 
Det har inte behövts innan vart sätter jag detta rör?
 
Jag har endast en torktummlaren samt en fläkt jag sätter på
när man duschar men den har ej varit igång i samband med eldning
 
Johan7516 skrev:
Det har inte behövts innan vart sätter jag detta rör?
Du får konsultera installationsmanualen (ev användarmanualen) till eldstaden. Eller så skriver du vad det är för tillverkare och modell du har på eldstaden. Vi kan nämligen inte gissa exakt hur du ska montera tillluften om det går. Om det går att montera tillluft så är intaget i botten av eldstaden.
 
Demmpa skrev:
Du får konsultera installationsmanualen (ev användarmanualen) till eldstaden. Eller så skriver du vad det är för tillverkare och modell du har på eldstaden. Vi kan nämligen inte gissa exakt hur du ska montera tillluften om det går. Om det går att montera tillluft så är intaget i botten av eldstaden.
Det är en äldre öppen spis utan någon form av insats.
 
Låter som ett läckage i kanalerna mellan öppna spisen och ventilationskanalen tilll tvättstuga. Provtryckning ger isåfall besked. Men det kan också vara så att det drar ner från toppen av skorstenen ner till tvättstugan. Ta dit en sotare som kollar på problemet.
 
Vi hade problem med röklukt på ovanvåningen när vi eldade nere.
Det var röken som vände över skorstenen och gick ner i nästa luftkanal.
Vi fick ha en ventil i köket öppen ca 10 x 10 cm för att få in tillräckligt med tilluft.

Utan att veta skulle jag tro att du får undertryck i huset och röken sugs in till tvättstugan via frånluftskanalen.
 
Johan7516 skrev:
Det är en äldre öppen spis utan någon form av insats.
Helst vill man ha ventilation framdragen till eldstaden utifrån, men du kan testa att öppna ett fönster en aning i samma rum för att få in luft.
 
Då har du antingen läckage mellan kanalerna i skorstenen, eller att det drar ner igen från toppen. Plugga igen kanalen till tvättstugan i skorstenstoppen och elda i kaminen. Ryker det fortfarande in är det läckage mellan kanalerna. Enklaste (antagligen) sättet att åtgärda det är att glidgjuta kanalen till kaminen, är du lite händig kan du göra det själv. Man kan sätta in rör i kanalen också, men det minskar arean ganska mycket och är som regel inte att rekommendera för en kamin.
 
Skit i att bråka med tilluft, installera en insats istället, tusen gånger bättre och då klarar du dig fint utan särskild lufttillförsel. Lite luftutbyte inomhus ska man ju ha ändå.

Men om du absolut inte vill ha en insats utan fortsätta med öppen brasa, ja då rekommenderar även jag tilluft utifrån. Men då ska luften tillföras brasan direkt, inte via ett öppet fönster... ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.