D09
Hej

När vi inte använder kaminen och det är lågryck ute så tenderar frånluften att suga luft ner genom skortstenen. Detta drar med sig en röklukt.

Är denna lukt farlig för hälsan?

Ska komplettera med tillluft till kaminen, hoppas det försvinner då om inte försöka med mer tillluftkanaler i huset.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
D09
Ingen som vet? :)
 
Att röklukt kan vara farlig stämmer förvisso, men det beror väl på hur mycket och i vilken omfattning det luktar/ryker. Att luft sugs ner genom skorstenen tyder som jag förstår det på att du har undertryck i huset, vilket det förstås ska vara, men frågan är om ventilationen i huset verkligen är optimal med tanke på att det sugs ner så pass mycket luft genom skorstenen när ni inte eldar. Vad händer när ni eldar, finns risk att det då istället råder övertryck i huset? På detta har jag inget svar eftersom jag inte är någon ventilationsexpert av rang direkt.

Vilken typ av ventilation har du idag? Självdrag, mekanisk frånluft eller annat?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Tror inte det har med lufttrycket att göra utan antingen temperaturen eller, troligast, fuktigheten vid lågtrycksbetonat väder.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Hej

Jag har ett frånluftsystem. Jag brukar få öppna ett fönster lite när jag tänder, sen funkar d fint.

Misstänkt att det är för lite tillluft.

Dels för att man kan få lite huvudvärk om man eldar järnet i några dagar.

Det ska väl försvinna när kaminen får egen tillluft. Sen blir ju luftet rätt så torr med, speciellt på vintern.

Röklukten har bara kommit nu senast när det regnat ute.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
D09
Det är undertryck i huset, kanske för myckt sådant?
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Tror också på ökad ventilation. Har aldrig varit med om något liknande fenomen själv, men om det handlar om en öppen spis med luftspjäll kan man ju alltid stänga det när man inte eldar kanske?
 
Hej
Jag har precis samma fenomen och mekanisk frånluft.
Luften går bakvägen via skorstenen när det är lågtryck eller riktigt kallt ute.
Lösningen är mer tilluft.Vi satte in en till tilluftsventil i det rum där kaminen står och det blev bättre men inte 100% bra.
Moderna kaminer tar ofta sin tilluft direkt utifrån och därför får man inte problemet.
Testa att ta bort tätningslisten i ovankant på ett fönster och kolla om det blir bättre.
Det är undertryck i huset och luften tar alltid den enklaste vägen.
Om du eldar ofta så att skorstenen håller sig varm försvinner problemet.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Det är en kamin, borde det inte finnas avstängninggrejor till röret som ansluter till skorstenen?

Då bromsar man ju suget den vägen också

Har kollat men inte hittat något.
 
Jag tror inte man får ha spjäll som sluter helt tätt.
Risken för kolmonoxid förgiftning blir för hög.
Har du en pyrande brasa med helt stängt spjäll kommer röken ofelbart att åka ut i rummet.
Ligger man då och sover är livsfaran överhängande.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Iofs, bara risken att det kan hända är värt att utesluta det alternativet.

Slutar leta efter såna grejor så slipper sotarn slå mig i huvet när han ska besiktiga ;)
 
Jag har öppen spis och en braskamin som använder samma skorsten, men två olika pipor. Till öppna spisen finns ett klassiskt spjäll, men braskaminen har väl inga sådana lösningar. Spjäll finns ju på kaminen, men hur det funkar, det vete gudarna :)

I mitt hus med FTX måste jag vid tändning av kaminen ställa FTX:en i "upptändningsläge". En inställning som gör att frånluften stängs av och bara tilluft tillförs. Annars är det svårt att tända här hemma också. Så tilluft är ju en av sakerna som behövs, men samtidigt vill man ju inte störa balansen i huset så att man plötsligt har övertryck istället.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Övertryck är nog ingen risk så länge du har utsug av luft.Men undertrycket kan vara större eller mindre.
dpk09: Prova att tända en brasa/dag när det är dåligt väder och kolla om problemet försvinner ?
Fredrik
 
D09
Skapar en kamin övertryck?
 
D09
Har inte upplevt problemet när det varit normalt väder ute utan det började nu när det trevliga höstvädret kom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.