Hej Jag har en vedpanna Euronom V30UB.

Vad jag undrar är hur man ska göra med rökgasspjället.Ska dan var helt stängd eller öppen? Eller ska man justera med den under tiden elden brinner? Är den helt öppen eller stängd om man trycker in spaken?Påverkar den brandförloppet (temperaturen) inne i pannan?

Många frågor inga svar ;)

MVh manu
 
Menar du en rökgasspjäll som ska motverka inrökning medan man lägger veden i pannan under eldningen? Har ingen Euronom men har en rökgasspjäll i min panna så det börde fungera likadant. Den ska släppa ut rökgaser ut på det kortaste väg till skorstenen när du lägger in ved.
Under eldningen skal rökgaser gå runt "den långa vägen" och passera värmeväxlingsytor för att avge värme till pannans vatten. Det finns bara 2 rätta lägen för detta spjäll -  helt stängt eller helt öppet ( man gör ingen  justering med den). I min panna är det markerat som "stängt" under drift och jag öppnar det bara under tiden jag öppnar vedluckan och lägger in ved.
Titta efter ( med ficklampan?) hur den fungerar när du öppnar / stänger så finner du ut hur den ska vara i din panna vid normal drift och stängd vedlucka. Gör det när pannan är kall!!!! Det enda jag kan säga är att om den står i fel lägge under drift så blir rökgaser mycket heta och du eldar för krokorna :(.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.