Jag har nyligen installerat en vattenmantlad kamin, Caron Aqua. Jag har labbat lite med draget genom att plocka i och hur plattor som man stoppar in mellan tuberna. (Fler plattor sämre drag, bättre verkningsgrad).

Med alla plattor insatta så ryker det definitivt in varje gång man ska lägga under. Det blev stor skillnad när jag tog bort EN platta. Därefter märker jag ingen större skillnad MEN det är inte helt luktfritt precis när man lagt under. Är man inte snabb med ilägget ryker det definitivt in. Nackdelen med kaminen är att rökgaserna går upp i framsidan, närmast luckan vilket känns korkat. brinner det så är det bara att glömma att öppna luckan då det flammar till alldeles vid öppningen

Har i övrigt inga problem att tända och jag tycker det brinner bra och glaset blir inte svart som annars är ett tecken på dåligt drag.

Ett annat störelsemoment är att det kommer in en å annan flaga i rummet varje gång man lägger under. Eldar dagligen så det blir ju skitigt i vardagsrummet.

Så min slutsats är att för att komma undan med lukt och flagor vid ilägg så skulle det behövas en rökgasfläkt på skorstenen. Kikat runt och det är ju snordyrt.

Rökgasfläkt RS009-4-1 från exodraft kostar 8000kr och då ingår ingen styrning vad jag förstår... trådlös styrning går på 6500kr .... drar man kabel kommer man ner på 1500-2000 men det är ju inte helt enkelt..

Någon som har några tips på fläktar?

Om jag sätter in en fläkt gissar jag även att jag kan ha alla plåtar på plats å på så sätt tjäna in några kronor på ett ökat värmeutbyte. Det va som sagt aldrig några problem men själva eldningen/tändningen av kaminen med alla plåtar på plats...


ytterligare en nackdel med denna kamin kan tilläggas är att det går inte att "röra om" i eldstaden från utsidan.... man måste alltså öppna luckan och röra i glödbädden för att få ner askan som även detta bidrar med att det yr in en å annan flaga i rummet. Om man inte rör om några gånger per dag täpper askan till luftintaget underifrån...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.