Kan inte identifiera vart lukten kommer från.
Det luktar som rökdoft, bastu, furu men jag har ingen bastu. Doften sätter sig i hals och näsa, får ibland svårt att andas.
Känns framförallt vid klart väder som nu.
Kan man köpa någon form av mätare och härleda doften ?
Känns som doften blir värre på våren men började känna den redan för 2 år sedan. Kan det vara grannen som eldar när det är kallt ute?
Soptippen ligger också bara 2-3 km ifrån men känns inte hos grannen. Jag bor i radhus med källare, det doftar mest på övervåningen i vardagsrummet.
 
Är det inte helt enkelt någon som eldar med ved och vid någon viss väderlek blir röken stående så den känns hos dig. Det är ganska vanligt om man bor i en u-formad svacka mellan höga backar. Ibland kan det hjälpa om man höjer på skorstenen litet.

Om det är vedeldning skall du inte bråka. Du skulle säkert inte heller bli glad om någon kom och krävde att du inte får värma upp ditt hus. Det är otrevligt att ha minusgrader inomhus.
 
Det kan vara eldning och jag ligger precis under 2 grannar som eldar ibland.
Även soptippen ligger några km ifrån.
Har även grannar som eldar med pellets.
Alternativet är väl att flytta om man inte står ut med röken :(
Det luktar som furu och jag har svårt att andas, tror jag har fått allergi mot det på senare tid. Kan även vara så att dom eldar med surved.
 
Är det röken du är allergisk mot...... eller är det någonting annat som eventuellt inträffar samtidigt eller påminner om röklukt?

Jag tänkte på mögel till exempel. Det kan ha en stickande lukt som faktiskt kan påminna om ingrodd tobaksrök i min lindrigt handikappade näsa (jag har sjukligt dåligt luktsinne).
 
Det är nog rök i allmänhet, så fort någon röker nyser jag och får svårt att andas, ögonen kliar och rinner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.