Hej!

Har en rök som jag inte fick någon instruktion till. Bifogar bild. Någon som vet hur den skall användas?

/Vitaudi
 
  • Februari (4).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste fota hela röken för att man skall se, antar att du lägger spån i den fyrkantiga lådan i botten å eldar på utsidan?
 
Det är hela innanmätet som du ser på bilden. Röken är ett skåp som står på ben men benen syns inte på bilden. Jag tror inte att jag skall elda utanför. Kan det vara så att att man skall elda i den nedersta fyrkantiga lådan och sedan lägga spånen i den runda skålen?

Skall spånen vara fuktiga men i övrigt inte ligga i vatten eller låter man dem flyta omkring i vatten?
 
I en ABU-rök eller röklåda så eldar man ju med typ rödsprit på utsidan av lådan. Alspånet ligger inne i lådan å förkålnas = rök.

Tror det skulle bli väldigt varmt om du elda inne i ditt skåp. Långrökning sker ju vid typ 70 grader mendans en ABU-rök blir säkert 100-150 grader i.

Vad är det för fabrikat på lådan?
 
Troligen för varmrökning, har dock ingen aning om vad du skall elda med.
De jag använt har varit grytor som ställs över en eld, i botten av dem lite enris, spånor och en sockerbit.
Fisken måste vara rejält saltad.

/Kent
 
Finns det något varumärke eller modellbeteckning någonstans? Kanske går det i så fall att kontakta tillverkaren eller googla på nätet?
 
Nej, jag har kollat för att just leta på nätet men hittar absolut ingen märkning.
 
Varmrökning brukar räknas från 50 grader och upp, kallrökning från 20 grader och nedåt. Tyckte jag kände igen den och fann den mycket riktigt på Jula.http://http://www.jula.se/stor-rokugn-med-ben-769004#image2
Har rökt både kött och fisk i oljefat, ABU- rök och gammal hederlig rökbastu men förstår mig inte på den här. Den är ju som för liten för att elda i, möjligtvis kanske man kan elda med kol. Det borde väl finnas nån som har lite mer kunskap om just den här röken.
 
Som sagt, bruksanvisning finns på Julas hemsida. "Röken kan användas för varmrökning, hetrökning och för kallrökning. Röken och värmen alstras genom att en kolbädd glöder under en behållare med rökspån (t.ex. bok), varvid spånen alstrar den nödvändiga röken.
 
Vad bra!!

Hade ingen aning om att den var köpt på Jula. Jag säger då det, svar kan man alltid få på detta forum. Nu är det bara att läsa bruksanvisningen. Jag tror jag går och köper en lax redan idag :)

Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.