Hallo tänkte höra om någon har lite tankar å tips om röjsågar har tänkt köpa en hyffsat rejäl skall ha den till att klippa runt häst hagen vanlig tomt klipp samt sly klipp typ En, sly ,buskar små träd har kollat på jonsered 2036 men kanske skall man ha större tips tages...tack
 
Titta på tanaka... det är vad många yrkesmänniskor använder när det gäller röjsågar..
 
ok ska kolla vet du nåt om dom..??
 
Husqvarnas skogsröjare är suveräna men kanske lite overkill här?

/Kent
 
har faktiskt kollat dom som ligger påp blocket men jag vet inte med beg. sågar nää vill nog ha nytt så att man e med från början å vet vad den varit med om....ingen som har jonsered såg ..?? eller annat märke som du/ni är nöjda med...
 
Jag har en gamal partner. Den duger att röja bort sly på ängen med men farsans jonsered är bra mycket bättre.Mindre vibrationer och rappare motor.
Men den är ju 10 år nyare oxå
 
Den erfarnehet jag har av röjsågar är inte som användare men som reparatör..  Tanakan känns bättre kvalitetsmässigt.. Bra saker som sällan går sönder..
Jämfört med Stiga, Partner mfl..
 
Rekomenderar varmt husqvarnas röjjisar! De har ett stort utbud på röjsågar i prisklassen från ~3.000 till 10.000 Här fins absolut något som faller i smaken.

Surfa runt lite och kolla utudet!
http://utomhus.husqvarna.se/

Desutom har husqvarna ofta väldigt kunniga och trevliga återförsäljare som hjälper dig med allt från inköp till service och underhåll.
 
HVA!
Sen är det mest gräs och inga träd du ska röja ska du välja en gräsröjare. Annat styre och annan vinkle på växeln
 
har en Partner B341 som jag använt ett par år, röjer grovt gräs , vide, sly och den har än så länge fungerat utmärkt för mig.
 
partner 341 är det den näst största dom har?? hur är det med hästantalet ien sån...har kollat partner men är tveksam på deras kvalitet om man anstränger grejerna ...men jag kanske har fel..??
 
Vi köpte en Stiga SB40 (tro det är beteckningen iaf) förra året. Har röjt lättare sly, tjockt gräs och dristat mig till att försöka impa på grannen genom att trimma gräskanterna - med det enda resultatet att smultronen fick sig en lätt "crew cut"...

Effekten känns helt tillräcklig, liksom trottlingen. Enda anmärkningen hittills är att vibrationsdämparna inte var helt åtskruvade vilket gjorde att det blev lite svårt att få styrsel på ekipaget. Fixades enkelt genom åtdragning av några skruvar.
 
Har kört med en Jonsred RS45 i ett par år nu, köpte begagnad för 2000kr inkl ny sele och lite klingor, årsmodell -87. Köpte den hos den lokala maskinhandlaren, vilket känns som ett någorlunda "säkert" köp. Har endast bytt koppling. Modellen är egentligen en skogsröjare vilket den klarar utmärkt. Om jag skulle köpa idag skulle jag absolut satsa på en rejäl gräsröjare pga det som gådeberg nämnde tidigare men framför allt längden på maskinen..skogsröjaren är något kortare vilket frestar på ryggen när man slår med tråd (min rygg iaf, 190cm) :'( Motoreffekten skulle jag inte vara intresserad av att snåla på..den behövs runt hagarna :cool:

Normalt slår jag till 90% med tråd eller slyklinga kring hagarna, resterande med sågklinga.
 
Högt tjockt gräs är det som tar mest effekt. Går åt mycket mer bensin med trimhuvudet på en i en fin röjningsskog
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.