Jag har en röjsåg av märket Partner/Electrolux.
Den är i fint skick men ca 7 år gammal. Jag använder den enbart en gång om året i ca 2 tim för att röja sly. Den har alltid funkat perfekt men idag körde jag den ca 1 minut men sen började varvtalet gå ner och jag kunde bara köra den på tomgång. Bensinen i maskinen var ny och köpt färdigblandad på biltema, 2-takt.
Kan de va membran i förgasare som har torkat?
På förgasaren står de "walbro 208 347"
Kan jag söka på detta nummer på ebay och få fram rätt membrankit?
Mvh Närbild på en förgasare från en Partner/Electrolux röjsåg med möjligt torkat membran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på Partner/Electrolux röjsågs förgasare med möjliga torkade membran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En röjsåg från Partner/Electrolux på gräsmark, använd för att röja sly en gång om året.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror mer på smuts pga gammal bensin, häll i en flaska k sprit eller lite E85 vilket är samma sak så håller du förgasare och munstycken rena.
Tror inte den där förgasaren har förgasarmembran.
 
Jo membran har ju dessa förgasare, liksom motorsågar.
Häller man i k sprit o kör motorn på detta?
 
Börja med att checka input och output.

Input: kolla så inte bensinfiltret är täppt, sitter i tanken man får fiska upp det med en bit ståltråd eller något.

Output: skruva av ljuddämparen och kolla så det inte är täppt i avgasporten. Har du kört den tidigare med vanlig bensin och 2-taktsolja av tveksam kvalitet så kan det vara helt igensotat i avgasporten. Vet inget om Biltema 2T-blanding men se upp för TC-W3 klassad olja som är för vattenkylda utombordare ej luftkylda maskiner, risk för problem. Finns även en del modeller som har "spark arrestor" i sluttampen av ljuddämparen och dessa har en tendens att täppa igen totalt efter en tid. Har du en dylik så demontera gnistfångaren och bränn rent med en blåsbrännare, borsta med stålborste. Eller byt.

Är båda dessa enkla saker ok så får man gå vidare i felsökningen.

PS. Rätt säker på att man kan avlägsna "spark arrestor" i de fall det är monterat, om maskinen inte används i brandfarliga miljöer. Detta har inte varit standardmonterat på någon av mina maskiner köpta i Sverige och avsedd för vår marknad och det är jag glad för.
 
Redigerat:
Skruvade av förgasaren och blåste lite i den och skruvade tillbaka och då gick den fint därefter.
Tror ända jag tar och byter packningar och membran i förgasaren.

tack
 
Troligtvis ett klassiskt fall av skit i förgasaren.
Membranen blir stela med tiden, en del förgasare är såpass känsliga att det är svårt att se någon sklillnad på ett nytt membran, motorn går med nytt men inte ett gammalt membran.
 
men de här med k-sprit, kan man använda det på både 2-takt och 4-takts motorer? Rensar detta förgasaren? Jag funderar på om jag skulle hälla det i tanken på motorer jag använder mycket sällan?
 
Använd uteslutande färdigblandad alkylatbensin typ Aspen på 2-taktare du använder sällan. Kloggar inte igen filter, funkar perfekt även om du lagrar den med soppa i tanken från en säsong till nästa.
 
ja jo precis. Men vad är egentligen k-spriten syfte och är de redan etanol i färdigblandat bränsle?
 
Rolle85 skrev:
ja jo precis. Men vad är egentligen k-spriten syfte och är de redan etanol i färdigblandat bränsle?
Ksprit förhindrar ispropp och har en rengörande effekt och är samma sak som etanol, därför kan du anvädna E85 istället den innehåller då 15 Bensin.
En sak som man kan göra om man har avstängningskran för bensin är att låta maskin gå med avstängd kran, man har då tömt förgasaren på bensin vilket förhindrar avlagringar.

Jag brukar hälla i lite E85 i bilen i 3 efterföljande tankar, speciellt precis innan jag byter bränslerfilter.
 
Rolle85 skrev:
ja jo precis. Men vad är egentligen k-spriten syfte och är de redan etanol i färdigblandat bränsle?
Det finns ingen etanol i alkylatbensin, däremot finns det i vanlig bensin. Syftet med K-sprit idag känner jag inte till.

Det är mycket stor skillnad på alkylatbensin och vanlig bensin, se tex https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/alkylatbensin/ eller någon av de andra tillverkarna.
 
Vanlig bensin från macken innehåller 5 % etanol.
 
ullberg
Det är väl 10% etanolinblandning i 95 oktan ('E10') sedan några år vill jag minnas.

Ang. att blanda i k-sprit ser jag mycket liten nytta med på en röjsåg, själv skulle jag hålla mig till alkylat.
 
Finns ingen anledning att blanda sprit i något som inte ska ha det, ställer bara till det. K-sprit på vintern är för att inte få isproppar eller förgasaris, man får välja det minst onda. Dessutom är behovet tveksamt nuförtiden när det redan är sprit i "bensinen" och förgasare är ovanligt. Den generella spritinblandningen i bensinen är mest av ondo, skulle vara bättre att bara sätta till det när det behövs.
 
Fotografen skrev:
Finns ingen anledning att blanda sprit i något som inte ska ha det, ställer bara till det. K-sprit på vintern är för att inte få isproppar eller förgasaris, man får välja det minst onda. Dessutom är behovet tveksamt nuförtiden när det redan är sprit i "bensinen" och förgasare är ovanligt. Den generella spritinblandningen i bensinen är mest av ondo, skulle vara bättre att bara sätta till det när det behövs.
Vad är det som skulle vara av ondo pga inblandingen av etanol?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.