Jag har en Stihl FS 200 och jag har dessutom massa vass jag vill bli av med.

Är det galet att försöka ta vassen med Stihlen? Kan något gå sönder om huvudet kommer under vattenytan?

Tack på förhand!
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Undvik!!!
Det sitter lager mm. som blir förstört.

Ta en lie istället.
 
Ok, tack för det snabba svaret!

Ja, jag har börjat med lie, men det är ett väldigt drygt jobb när det är riktigt tätbevuxet (eller så är det bara jag som har dålig teknik), jag får väldigt lite på varje slag. Vass är ju lite kraftigare än gräs.
 
Ksund skrev:
Ok, tack för det snabba svaret!

Ja, jag har börjat med lie, men det är ett väldigt drygt jobb när det är riktigt tätbevuxet (eller så är det bara jag som har dålig teknik), jag får väldigt lite på varje slag. Vass är ju lite kraftigare än gräs.
Jo, det är ett drygt jobb. :p
Man brukar få dra av vassen så nära botten det går.
En kompis brukar sitta på sin surfingbräda och dra av vassen med lien. 8)
Kom ihåg att ha skor/stövlar på fötterna så att inte sommaren blir förstörd. :'(
 
Jag vet hur det är, i fem års tid har jag kämpat med vassen och man får inte ge upp! Har samma röjsåg och det fungerar att köra i vattnet även om man får en dusch då och då.
Jag frågade först på firman som sålde sågen och även om de inte hade någon erfarenhet av frågeställningen så avrådde mig inte heller. De här killarna brukar veta vad de pratar om.
Gör service på sågen då du är färdig med vattenjobbet så skall det säkert gå bra!
Zeb
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Oj, det var intressant att höra zeb!

Är det några speciella tips du har att komma med för själva arbetet, du som har hållt på ett tag med vass-eländet? :)
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Har du provat med en gammal fogsvans?
Det borde väl fungera.

Jag är dock fortfarande mycket skeptisk till att köra i vatten med en röjsåg.
Det är trots allt en enorm skillnad att köra i blött gräs (vilket sågen är gjord för) och att köra under vatten.
Lagringar mår inte bra av att bli dränkta i vatten och en massa småparticklar kommer att tryckas in i lagret, det kommer garanterat att skära förr eller senare.
Är det sedan saltvatten man kör i kommer processen med att skapa lagerhaveri att gå fortare.

Att trycka in nytt fett i lagret kan hjälpa till att få det att hålla ett litet tag längre men samtidigt trycker man in smuts i lagret och det kan få motsatt effekt.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Hmm, om det förkortar livslängden rejält kanske jag borde försöka få tag på en billig begagnad variant och använda den för vassen (och räkna med att den pajar efter ett tag) och bara köra min riktiga för torr-jobb. Det är bara sötvatten det är frågan om.
 
Lager är billigt!
Jag skulle prova!
 
Vi brukade använda en vanlig handjagad häcksax. Klipp vassen precis under vattenytan så ruttnar rötterna.....

Nu har vi ingen vass längre... :)
 
  • Gilla
korvbajsakorv
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Vi brukade använda en vanlig handjagad häcksax. Klipp vassen precis under vattenytan så ruttnar rötterna.....

Nu har vi ingen vass längre... :)
Tack för bra tips! Ska prova.


 
Hammarn skrev:
En sak att tänka på är dock att när vassen ruttnar, binder deras rötter inte botten på samma sätt längre. Vi har "förlorat" c:a 2 meter strand sedan mitten på 70-talet pga att vassen försvunnit.
Nu är förvisso stranden utsatt för mycket vågor från stora och små båtar men ändå.
Jag förstår, men jag har inte samma problem. Vassen har växt ut i en sträng från under bryggan o snett utåt. Vassen binder inte i mitt fall ngn strandkant.
 
Hammarn skrev:
Förmodligen har ni ingen vass häcksax heller... ::)
Det har jag inte upplevt som ett problem. Man oljar in saxen ordentligt efteråt (före) och slipar den vid behov. Träningsvärken i axlarna gör sig mer påmind än en ev slö sax.
 
MathiasS skrev:
Det har jag inte upplevt som ett problem. Man oljar in saxen ordentligt efteråt (före) och slipar den vid behov. Träningsvärken i axlarna gör sig mer påmind än en ev slö sax.
Taskigt läge att den inte finns ngn Bosch vassklippare... ;) ;) ;) :p
 
Ja, Bosch borde göra en billig men bra båtdragen vassklippare, som snabbt avlägsnar all vass båten passerar. Den ska också gå att köra utan båt för områdena närmast land. En sådan skulle jag köpa :)
 
  • Gilla
Ulrika I
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.