Tjena,

Läst lite här på forumet om att vissa använt sig av en häcksax för att röja vass under vattnet. Behöver röja i en kanal som leder ut till en mindre sjö på sommarstället. Har kört med lie innan men är ett jävla jobb rent ut sagt. Ca 150m och 4 meter bred kanal som behöver röjas. Tanken va att åka ut med båten och köra med denna maskin

https://www.jula.se/catalog/tradgar...astrimmers/bensindriven-quadrotrimmer-000904/

Borde fungera eller? Jag tänker att de är väl inga delar mer en mekaniska i den delen som kommer vara under vatten. Man får vara noga med att smörja upp den efter användning. Innan jag köper så skulle de vara bra om någon mer kunnig ger sin åsikt om att köra med en sån här maskin under vatten. Tack!
 
  • Produktbild av bensindriven quadrotrimmer från Jula med priset 2299 kr. Verktyget har ett långt handtag och en trimningsenhet vid änden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Tänker att vexeln eller vad man vill kalla den, är knappast vattentät. Den kanske är lätt att öppna upp efter arbetet och torka ur.
Annars ser jag inte något bekymmer
 
D Du och 19till skrev:
Tänker att vexeln eller vad man vill kalla den, är knappast vattentät. Den kanske är lätt att öppna upp efter arbetet och torka ur.
Annars ser jag inte något bekymmer
Det jag tänker också. Borde gå att öppna upp och torka ur, alternativt sänka ner hela skiten i olja?
 
Du får se hur det är konstruerat när du införskaffar en.
 
Köpt en nu och monterat ihop. Ska ut och köra imorgon. Körde lite snabbt från bryggan idag med lyckat resultat. Växeln och själva kopplingsdelen går att skruva i sär så blir att köra imorgon, låta den torka ur sen smörja upp allting. Kan återkomma med resultat om det fungerar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
J Johansson35 skrev:
Köpt en nu och monterat ihop. Ska ut och köra imorgon. Körde lite snabbt från bryggan idag med lyckat resultat. Växeln och själva kopplingsdelen går att skruva i sär så blir att köra imorgon, låta den torka ur sen smörja upp allting. Kan återkomma med resultat om det fungerar.
Jag provade att röja med min rätt så gamla röjsåg med sågklinga monterad. Det funkade rätt ok men packningen i papp till vinkelväxeln mådde inte så bra. Kolla gärna upp packningen och byt hellre till en metallpackning som funkar bättre i vatten.
 
För andra som letar ett alternativ till att röja vass så fungerade detta klockrent. Frun rodde båten och jag stod bak med häcksaxen. Maskinen fungerade felfritt. Har nu öppnat upp växeln och skruvat i sär ”huvudet” smörjt in alla delar och fyllt på med fett i växeln. 👍
 
  • Gilla
ab-cd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.