Hej!

fäller just nu alla träd och röjer upp på tomten som skall bebyggas. Mycket blir ved som skänks bort men vi står även med MASSOR av ris och kvistar. Att köra allting till tippen på kärra är ingenting som lockar och vi kan inte elda pga eldningsförbud och inte heller vänta till i höst.

Vem ringer man om detta? Borde finnas någon med lastbil och gripklo som vill tjäna en hacka?

Finns i Stockholm

Mvh /Fredrik
 
Instämmer med Kurre dock med en modifikation.
Ha kvar fliset på tomten så spar du transporten till tippen.
Går utmärkt att sprida ut innan du lägger på jord för gräsmattan, du får även ett utmärkt lager som blir till bra jordförbättring.
 
Tack för tipsen, en flistugg på kärra med egen motor kan nog ta skräp upp till 50mm och vi skall riva ett hus på 60m2 så det flistuggen inte tar får gå i containers...

Visst hade en vinterbrasa suttit fint men vi köpte tomten precis och sprängningen går igång i augusti. ;)

trodde jag kunde mitt internet men jag hittar ingen som hyr ut flistugg i Sthlm.... :-[ Tips även här?

mvh /Fredrik
 
Hej!

Vi malde ned allt ris med kompostkvarn, vår klarar upp till 42 mm (och det blir nytt att mala varje år). Ris som är grövre går att använda som
stöd till ärtor eller andra växter, eller som ved om ni har kamin.

Det är hemskt, gräsligt, oändligt tråkigt att stå och mala kvistar, men när man inser hur mycket täckbark som går åt på hösten för att skydda växterna så biter man ihop, det blir dyrt att köpa täckbark. (Men vad jag _hatar_ hagtorn...Den absolut vidrigaste sorten ris att trycka ned i kvarnen, på kvistarna sitter långa törnen rätt ut som gör att alla grenar fastnar.

Även om ni inte har växter än så blir egentillverkad täckbark (eller flis) bättre om den får ligga ett par säsonger innan man använder den.

/ama
 
Ring brandkåren (Fröken Brand) Eventuellt eldningsförbud uppdateras varje morgon kl 9.00 Kolla med kommunen och grannar att det är OK! och elda upp skiten! Det gjorde vi och vi eldade för tre veckor sedan.
( 100m2 med slånbär och annat ris!) ;D
(Kan tillägga att vi länge funderade på att hyra en flistugg, men en granne avrådde efter att han själv provat och bara fått ihop en liten hög efter flera timmars jobb samt en grym träningsvärk)
 
Gandalf
Jag hålller precis med att röja vår tomt.
Tänkte passsa på att fråga hur du tänkte få bort alla rötter.
Själv tänkte jag hyra en minigrävare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.