D09
Satt o funderade ( aldrig bra :x ) på om hur det skulle funka att röja snö med varmvatten.

Har en lång brant grusbacke.

Om man fixade avrinning längs ner så det inte blir vattensamling som fryser till is på vägen och sedan spolar fram för bilspåren tills snö/ is är borta och sedan slänger på lite salt när man är klar.

Har ju vedpanna, ved och varmvatten framdraget till utkastaren ( dock inte inkopplad )

Är det en idiotisk ide att dra fram vattenslangen, spola bort snön med varmvattnet och sedan salta lite..

Borde gå riktigt fort när grejorna är inkopplade..

Eller hinner varmvattnet kylas av på vägen.. Ca 50-100 meter
 
D09 skrev:
Är det en idiotisk ide att dra fram vattenslangen, spola bort snön med varmvattnet och sedan salta lite..

Eller hinner varmvattnet kylas av på vägen.. Ca 50-100 meter
Sannolikt ja på båda frågorna.

Det går ju att göra en förenklad energibalans för att inse att det går ganska många duschar på att smälta snö med varmvatten.

Låt oss uppskatta lite, säg 200 m2 uppfart, 5 cm snö => 10m3 snö
10m3 fluffig snö väger ca 1 ton.

Låt oss säga att snön är -5 grader. Alltså ska den värmas 5 grader och därtill kommer ett smältvärme om 334 kJ/kg. Spec. värmekapacitet snö ca 2 kJ/kgK

Energibehov = 1000 kg x 334 + 2 x 1000 kg x 5 = 344 MJ

344 MJ motsvarar 1645 kg 50 tradigt vatten (344/4,181x50)

Brasklapp, lite sent för snabb hjärngympa. Hoppas jag höll reda på tiopotenserna.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
D09
Så för 200m2 snö behövs bara 1,645 kubik 50c vatten? Det är ju inte ens halva acktanken ;)

Tanken var att spola upp 2 st 30-50 cm breda hjulspår i backen..

Så runt 100m2 kanske.. Blir ju bara en kvarts tank hmmmm :)
 
Äh, testa på några kvm istället :) Då får du se hur det blir i verkligheten.
 
För att gå ett steg längre.
Någon form av brunn/ränna slutet av backen som tar vattnet.
Ha någon form av ejektor för att kunna spruta ut varmvatten och med vattnet som drivkraft suga upp saltet från ett kärl så du sprutar varmt saltvatten :)
Kommer du på en smidig lösning så blir sommarens projekt att göra en fast installation med "vattenspridare" som behandlar vägen innifrån.
Eller gräva upp vägen och dra slang i den och få "markvärme" (värms via en värmeväxlare, pump
Och är någon form av sprit/glykol lösning för att inte frysa på vintern)
 
Det är väl ungefär samma teknik som används för att avisa vingarna på flygplatser. Kommer säkert fungera utmärkt men det lär bli mycket vatten som inte heller ska frysa i avrinningen :)
Att montera fast vattenspridare tror jag inte på, finns risk att vattnet kyls så mycket i luften att det snarare fungerar som isaggregat eller misslyckad snökanon.
 
Gräv ner en jordvärmeslinga med brine under hjulspåren så minskar du problem med smältvatten.
 
D09
Hur skulle det funka om man grävde ner en slang för värme fast utan retur

Dvs längs ner så leds det ut i diket?

T ex har ett tomt oljefat längs upp vid backen. Från oljefatet så leds en slang som går i backen.

Så när det är dags så fyller man tunnan med varmt vatten, blandar i salt och öppnar kranen.

Nu blev jag sugen på att koppla in varmvattnet så man får testa lite snön
 
gunric skrev:
Det är väl ungefär samma teknik som används för att avisa vingarna på flygplatser. Kommer säkert fungera utmärkt men det lär bli mycket vatten som inte heller ska frysa i avrinningen :)
Att montera fast vattenspridare tror jag inte på, finns risk att vattnet kyls så mycket i luften att det snarare fungerar som isaggregat eller misslyckad snökanon.
Dom har väl sprit i sitt varmvatten?
 
D09 skrev:
Så runt 100m2 kanske.. Blir ju bara en kvarts tank hmmmm :)
vilken j*vla tank du måste ha! :)

Jag orkade inte skrapa rutorna i min ungdom och kom på den briljanta ide'n att spola varmvatten på den istället.
När jag skulle hem ifrån jobbet var den inte lika briljant.....
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag har försökt att spola bort/smälta snö i samband med att jag tvättat bilen på infarten. (no no jag vet)
Det går inte bra, det blir bara ett litet hål i snötäcket och sedan rinner vattnet under snön.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 Skaffa dig ett par stora gasolbrännare och montera framför traktorn , efter avslutat tur kan du och barnen grilla lite korv.:D
En gammal jobbarkompis berättade att man hade lastbilar med någon form av gasbrännare och smälte snön på gatorna i Kanada när han bodde där.
Om det är sant eller falskt vet jag faktiskt inte.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Korvgubbe
Amerikanska militären använde eldkastare för att röja snö och is när JFK skulle sväras in som president, så frågan är väl hur statsmannamässig du känner dig D09!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Gräver man ner en ytlig jordslinga som man kopplar till värmepumpen kan man ta värme från uppfarten när det inte snöar, så efter snöfall kör man ut varmvatten i slingan och smälter bort snön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.