Hej,
Hantverkarna har just börjat att putsa vårt hus, som består av Lecablock.
Först har man fäst galvat nät med 1cm maskor.
Nu har man börjat att slå på en "välling" av A-bruk, både utvändigt och invändigt, så tunnt att man ser nätet fortfarade.
När detta torkat avser man att putsa på ytterligare 10 mm med putsbruk invändigt, och utvändigt med 15-20 mm Finja Ädelputs genomfärgat.
Jag känner mig väldigt osäker om detta är rätt.
Har läst någonstans om att man först skall använda rödgrund (?) vad nu det är, och sedan näta, nytt lager rödgrund och sist den riktiga putsen.
Finns det någon vänlig själ här som kan beskriva själva förfarandet vid putsning, så blir jag väldigt tacksam.
Än är det inte försent att stoppa putsningsarbetet.!
 
Om jag minns rätt behöver man inte använda rödgrund på Leca. Putsen fäster väldigt bra ändå på den ytan.
 
Hej...
Det finns iprincip lika många metoder som det finns Putslag...
Nar jag putsar leca så stänk grundar jag och fyller eventuella skarver med ett A-bruk, sedan nät, och på det 2 svängar B-bruk. Totalt bygger det ca 20mm, alltså ca 20 kg per m2 och Lager.
A-bruket används för att få bättre vidhäftning i det  "döda" leca materialet
 
Hej på er!
Så här skall det vara!!! ;)
Rödgrund 3-4mm heltäckande (Rödgrund är ett A-bruk)
Näta
Putsa 10mm med B-bruk
Putsa 7-8mm med B-bruk
Nätet skall ligga på distans från rödgrunden så att det hamnar mitt i det första lagret med B-bruk
Ytputs eller SILIKAT-färg efter önskemål
Jag hoppas inte de slår ädelputsen på grundningen
Ädelputs=genomfärgad mineralisk ytputs (stänkputs, spritputs eller rivputs)
Det är mycket svårt att slå 10mm B-bruk på Leca, det tenderar att "rulla" av, detta då Lecan suger väldigt dåligt
A-bruket är dessutom där för att minska skillnaden i sug mellan sten och fog.
MEN... vad har du för temperatur där du bor??? eller är det intäckt och uppvärmt?
Läs mer här:
http://www.maxit.se/PDF/LECA/puts_pa_leca.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.