Mikael_L
Som rubriken antyder, finns det rödfärgspigment i andra färger än röd så man kan koka falu "rödfärg"själv?
Vem har det, isåfall?
 
Jag förstår inte exakt vad du menar, men koka själv kan man, finns pulver eller vad det är i Gysinge!
 
På Gysinge har det material för att koka själv, pigment, samt olika färger på det färdigblandade. De kanske kan berätta vilka pigment som är lämpliga att blanda i.

http://www.gysinge.nu/frames.aspx?sectionId=956

Jag vet dock inte om det kan kallas falu rödfärg, eller bara går under beteckningen slamfärg om man inte har det röda pigmentet i. Pigment ger ju olika egenskaper, enligt falu rödfärg själva så är det viktigt att järnockra kommer från just gruvan...

Gissar att det är järnvitriol, mjöl och något pigment efter tycke och smak.
 
  • Gilla
Vilkoret
  • Laddar…
Kasta i lite kopparsulfat också, det har de slutat blanda i färgen pga miljöskäl, skyddar mot svartmögel. Finns hos välsorterade färghandlare.
 
  • Gilla
aef75
  • Laddar…
Mikael_L
Jag åkte iväg till Gysinge byggnadsvård på em.
Och det bar sig inte bättre än att jag hade 10 liter naturvit och 3 l grön umbra, slamfärg i bagaget på väg hem ... :)
Dessa två blandade blir en relativt ljus grå färg med svagt grönt inslag. Får hoppas det blir bra.

På Gysinge frågade jag om pigment till dessa för att kunna koka själv. Det hade dom inte till försäljning, om jag nu inte missförstod nåt. Han sa även något om att dessa färger inte är lika lätt att koka ihop som falu röd. Dom har t.ex. zinkvitriol istället för järnvitriol ...

Just nu var det 15% rabatt på deras slamfärger, så 600 pix för en tia med någon annan fantastisk kulör än faluröd är ju rätt överkomligt. Jamför tex med falu svart, falugrön osv som ligger bortåt 1000:- för en tioliters burk.

http://www.gysinge.nu/frames.aspx?sectionId=956
 
Mikael_L
injonil skrev:
Kasta i lite kopparsulfat också, det har de slutat blanda i färgen pga miljöskäl, skyddar mot svartmögel. Finns hos välsorterade färghandlare.
Kan man tillsätta det till en redan färdig färg, eller måste det i före koket?
 
Det kan göras efteråt. Jag köpte en burk (1 liter) hos Lasse och Classes färg för en dryg hundring. En matsked till 10l ska det vara ungefär.
 
Gysinge har iallfall i sin katalog färgpigment till slamfärg i alla möjliga färger som de säljer. Men på hemsidan verkar de inte ha det så de har kanske slutat med det.
 
Tror att det var ett missförstånd.
Alla pigment finns till försäljning i Gysinge, men det finns inga recept till annat än faluröd.
 
Mikael_L
En till fråga...

Hur lirar slamfärg med linoljeskyddade ytor?

Alltså om jag blaskar på linolja på t.ex. ändträ, skiter det sig kanske grundligt med fästet för slamfärgen sedan...


injonil skrev:
Kasta i lite kopparsulfat också, det har de slutat blanda i färgen pga miljöskäl, skyddar mot svartmögel. Finns hos välsorterade färghandlare.
Trevlig nog finns det hos välsorterade vänner med. :D
Såg burken hos kompisen och fick ta lite.
Jag måste dock se upp så att min vita eller ljust gråa färg blir alldeles blå, får testa lite först.
 
Redigerat:
Jag ställde mig samma fråga som du i denna tråd.
 
Mikael_L: Jag vill gärna höra hur mycket kopparsulfat du blandade i! Vi har kokat egen Falu ljus (pigmentet inköpt på plats, billigare än hos Gysinge). Men övriga slamfäger till foder mm blir också en blandning med grön umbra och Gysinge vit slamfärg. Har inte bestämt % än men blir nog minst 20-30.

För att delvis svara på injonils fråga: vårt hus kommer vid leverans att ha en skyddsmålning av någon ofärgad olja eftersom vi skall måla med slamfärg. Enligt uppgift kan slamfärgen få en något sämre vidhäftning än normalt vilket kan innebära att första ommålning kommer något år tidigare.

Vissa färdiga slamfärger innehåller som påpekats linolja. Färgen blir då något mörkare. Så det borde gå att måla över linoljedoppat trä. Risken finna att det släpper lite lättare och att det blir en liten skillnad i nyans/mättnad på färgen.
 
Mikael_L
Ja idag blev det till slut målarväder + lite tid att göra det ! :)

Myrlejon. Jag löste en matsked (15 ml är det väl) kopparsulfat i 1 dl varmt vatten och tillsatte sen till 12 liter slamfärg (10 liter vit + 2 liter grön umbra).
Jag provmålade en halv brädstump före kopparsulfaten och andra halvan efter. Nyansen var väldigt lite påverkad.
Men det är antagligen mer påverkan ju mindre man brutit det vita, antar jag.
 
Åh, tack för svar. Jag skall måla imorgon om vädret står sig. Jag har tänkt lite mer grönt i så det blir nog bra.
 
Aj, aj, aj min fina grå färg har blivit grön! Vet inte om jag inte blandat ut kopparsulfaten ordentligt eller om den reagerat med solen när vindskivorna kommit på plats, nu är de inte grå längre utan har någon äcklig grågrön nyans. Kan kopparsulfaten ha ärgat? Var tvungen att leta upp mina provmålningsbitar och de ser fortfarande helt OK ut, men de har legat skyddad från väder och vind. Nu måste jag måla om en gång till. Hoppas att det räcker att späda färgen med mer vit och måla en gång till annars vet jag inte vad jag skall hitta på... Tur att det bara gäller carporten än så länge och inte hela huset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.