Tog bort en gammal diazedcentral där inkommande från mätaren och även RK:n i centralen var grå huvudnolla och grön, vit, och röd R S T. Vissa av grupperna hade svart fas och vit nolla, andra tvärtom. All röd fk låg som den skulle på PE-skenan, men i vissa dosor som såklart är omöjliga att hitta har nåt geni bytt färg på fasen från grön/blå/vit/svart/grå till rött (jättebra att det inte går att se skillnad på L och PE om man ska byta eluttag t.ex.).
Detta gjordes tydligen av elektriker i början av sextiotalet. Jag var säker på att det aldrig varit ok att använda röd till något annat än skyddsjord, men det kanske var tillåtet att blanda vilka färger som helst förr i tiden?
 
E
Kanske utbyggt under olika epoker.
I markkabel har röd alltid varit Fasledare.

Du behöver leta upp dosorna tyvärr.

Dumt att de kört omväxlande vitt/svart som fas och nolla men detta ska alltid kollas oavsett färg.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
tommib
Röd var vanlig som tändtråd förut. Ja, det har hänt dödsolyckor pga detta. Alltid mäta, alltid kontrollera. Lita aldrig på färg.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H
Hus från -58. Röd tändtråd på övervåning, som för övrigt är ojordad, och röd jord i källaren. Tror dock att övervåningen är inredd senare på 60-talet.
 
Bronken
tommib tommib skrev:
Lita aldrig på färg.
OT: Elektrikern som drog allt i vårt hus var färgblind (sant) men han lyckades få allt att funka, Dessutom med rätt färger vad jag kan se.
 
tommib
Man ser skillnad på färgerna ändå, det blir olika gråskalor. Inte optimalt dock, jag gissar att det tar mer tid.

Just av det skälet är gröngul just gröngul, att den är tvåfärgad gör att den går enkelt att urskilja från övriga.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.