Det är dags att rödfärga bostadshus och övriga byggnader i sommar.
Husen har till stor del relativt ny panel som tidigare målats 1-2 ggr med linoljeförstärkt Falu rödfärg från Flügger. Jag gillar inte riktigt färgen, den är lite för dyster. Jag har kommit fram till att jag vill ha slamfärg utan linolja, men är osäker på kulör. Färdigkokt verkar finnas som Falu rödfärg och Falu ljus, men i slamfärgsrecept förekommer även pigmenten rödockra och italienrött. Jag visste inte att det fanns så många alternativ!

Vilken färg har ni valt? Målar ni med färdigkokt eller "hemkört"?
 
Jag tänker själv måla snickarboden vid min sommarstuga nu i vår och tänker då koka egen färg baserat på "Itaienskt rött". Jag kan återkomma med rapport om det senare.
 
Hej

Vi målade förra året ett nybyggt stort hus med hemmakokad Falu Ljus. Gick mycket smidigt att koka ihop färgen enligt Gysinges recept. Köpte rågmjöl med högt falltal (ger bättre klisterverkan) och järnvitriol från Gysinge och köpte pigmentet direkt från Falu Rödfärg (falurodfarg.com). Tillsatte ingen linolja alls.

Resultatet blev en mycket lättmålad färg med bra fästförmåga och priset blev förstås löjligt lågt jämfört med färdig köpefärg.

Man hör ofta att det är "omöjligt" att måla plåt eller hyvlade ytor med slamfärg. Vår erfarenhet är dock att vår hemkokta färg fäste alldeles utmärkt både på metallytor och hyvlat trä direkt vid första strykningen. Gissar att den längre koktiden (4-5 timmar) man kan unna sig som hemmakokare spelar in här.

Och... vad gäller kulör så valde vi Falu Ljus eftersom vi inte gillar den lilaaktiga ton som den "vanliga" rödfärgen får efter några år. Vi hade nog även kunnat välja rödockran eftersom även den går mer åt det varma tegelfärgade hållet. Italienskt rött däremot är lite för mörkrött för vår smak.
 
Krumeluren: Så det går att beställa pigment direkt från Falu Rödfärg? Det visste jag inte. Minns du hur mycket det kostade?
 
Jo det gick iallafall för ett år sedan utmärkt att beställa pigmentsäckar (tror det var 10 eller 20 kilos säckar) direkt från dom.
Kommer inte exakt ihåg priset annat än att jag reagerade på att det var väsentligt mycket billigare än att köpa pigmentet från Gysinge.
 
Det fanns ingen info på deras hemsida om att man kunde köpa pigment.
Någon som har kollat med dom?
 
Jag pratade med Falu Rödfärg idag. 1350 kr + moms och frakt för 20 kg Falu ljus. Gysinge tar 2600 kr inkl moms.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.