Har en röd och vit kabel från taket som ska kopplas in i en lampa som har kablar som är blå och brun . Vilken ska kopplas ihop med vilken?
 
Det borde inte spela någon roll. Men!
Röd har förr använts som jord, och är det en jordledning så ska du inte koppla ihop det.
Vit har ibland använts som nolla.
Har det suttit en fungerande lampa där tidigare?
 
Jag hade en fungerande lampa där tidigare,Vilken ska kunna kopplas med varandra om man har dom färgerna som jag skrev om i inlägget?
 
Vanligast är att vit är tändtråd, det vill säga fas från knappen, då är röd nolla.
Blå är nolla, brun är fas på din nya lampa.
 
Öppna knappen o kolla annars, bryt strömmen innan bara ( ta ur/ slå ifrån säkringen)
 
  • Gilla
Packelito
  • Laddar…
Här är röd använd till jord och tändtråd. Nolla har jag inte hör talas om att röd används till. Men säker kan man inte vara.
 
Isakare Isakare skrev:
Vanligast är att vit är tändtråd, det vill säga fas från knappen, då är röd nolla.
Blå är nolla, brun är fas på din nya lampa.
Tveksamt. Jag har aldrig sett en röd nolla, har dock sett röda tändtrådar ganska ofta.
 
Milo a Milo a skrev:
Jag hade en fungerande lampa där tidigare,Vilken ska kunna kopplas med varandra om man har dom färgerna som jag skrev om i inlägget?
Enklast är ju att mäta. Tar 15 sekunder.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Enklast är ju att mäta. Tar 15 sekunder.
Då kanske du kan ge TS en mätprocedur som dels är personsäker, ger rätt resultat och som tar 15 sekunder. Jag är också intresserad.
 
  • Gilla
bsn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.