Hej! Jag har problem med min Stiga Autoclip 221 efter att den varit på vinterförvaring.

Den laddar som den ska. Men så fort den ska starta klippningen så går den fram några centimeter - stannar - rullar bakåt - byter riktning - går fram några centimeter - stannar - Rullar bakåt......och så håller den på tills batteriet dör.

Den beter sig ungefär på samma sätt som när den går in i ett föremål, fastän det inte finns något som blockerar den. Den fungerade bra förra säsongen.

Jag är händig och kan själv byta delar m.m. men skulle behöva hjälp med vad detta problem kan handla om.

Tack på förhand!
 
  • Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
M Michbar skrev:
Hej! Jag har problem med min Stiga Autoclip 221 efter att den varit på vinterförvaring.

Den laddar som den ska. Men så fort den ska starta klippningen så går den fram några centimeter - stannar - rullar bakåt - byter riktning - går fram några centimeter - stannar - Rullar bakåt......och så håller den på tills batteriet dör.

Den beter sig ungefär på samma sätt som när den går in i ett föremål, fastän det inte finns något som blockerar den. Den fungerade bra förra säsongen.

Jag är händig och kan själv byta delar m.m. men skulle behöva hjälp med vad detta problem kan handla om.

Tack på förhand!
Har exakt samma problem med min gamla 221. Tog ut den idag efter vinterförvaring och den uppvisade precis dom problemen du beskriver. Åker fram och tillbaka utan att starta klippningen... Hittade du någon lösning?
 
Jag lämnade in den på service och fick veta att framhjulet var trögt och gjorde att den inte orkade driva framåt. Det blev ett framhjulsbyte och fick tillbaka den idag så jag har inte hunnit testa den än men dom menar att den ska vara OK nu.
 
  • Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
Grymt! Hoppas den fungerar nu. Jag testar att smörja upp framhjulet och ser om det hjälper.
 
K karlbrutal skrev:
Har exakt samma problem med min gamla 221. Tog ut den idag efter vinterförvaring och den uppvisade precis dom problemen du beskriver. Åker fram och tillbaka utan att starta klippningen... Hittade du någon lösning?
Det borde hjälpa. Lycka till!
 
  • Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
Japp, framhjulet hade helt beckat igen. Skruvade loss och dränkte lagret i rostlösare och symaskinsolja och nu rullar och klipper den igen. Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Michbar
  • Laddar…
Toppen! Önskar jag visste det själv innan jag betalade 2000kr för arbetet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.