vad använder ni för verktyg (program alltså) för att göra en skiss över er gräsmatta när ni ska planera ledningsdragning för er robotklippare? Inga jättehöga krav på funktionalitet, men helst funka på en apple-platta och helst gratis eftersom jag endast har ett mycket begränsat behov. Nedan exempel på en typ av skiss jag skull skulle vilja kunna skapa utan att lägga allt för mycket tid
Enkel skiss över gräsmatta med markerad ledningsdragning och laddstation för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl inte så mycket att planera? Bestäm var du vill ha basstationen. Följ gräsets ytterkant och lägg till öar vid behov så är det klart sen. Vad är det du vill rita upp?
 
Har en i mina ögon en rätt besvärlig tomt så jag hade tänkt ställa någon fråga kring smala passager, guidelinedragning etc på detta forum precis som en del andra gör. Enklare att med skiss åskådliggöra det jag undrar över än att försöka beskriva det endast i ord. Hade jag haft en enkel 4-kantig tomt utan en massa rabatter, passager, träd etc hade jag gjort dom du skriver, dvs bara lägga ut linan
 
Papper o penna funkar bra för forumet, blir i så fall foto eller scannat till paddan.
Ritade faktiskt idag upp min tomt på papper för att inte glömma bort alla specialare.
 
  • Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Papper o penna funkar bra för forumet, blir i så fall foto eller scannat till paddan.
Ritade faktiskt idag upp min tomt på papper för att inte glömma bort alla specialare.
Tack för ett bra tips. Blir nog enklast och bäst som du beskriver. Tror jag gör så att jag gör en ritning på papper, skannar och sedan gör ett skärmurklipp (enkel och mycket användbar funktion i Microsoft) och klistrar in skärmurklippet i min fråga till forumet.
Ibland är dom enkla lösningarna dom bästa.
 
Ännu enklare är att du väljer Ladda upp bild när du skriver här, då kan du välja ”ta bild” med din iPad eller vad du använder... så kan du fota det du ritar upp direkt!
 
jag använde google maps för att mäta upp... om du redan ser huset och så där alltså. de har en mätfunktion där man kan dels mäts sträckor.. sen när sista sträckan går ihop men första så visar den arean innanför och du ser hur mycket gräsmatta roboten har att klippa. det hjälpte mig även se hur mycket tråd jag behövde så beställde lite extra direkt. sen tog jag bara en skärmdump. tänkte använda den för att hålla koll på alla skarvningar med... ifall jag får problem senare kollar jag de först...
 
Google maps var ju en bra ide, man slipper ju rita. Istället för skärmdump tycker jag att klippverktyget i Microsoft är smidigare och man kan ju i detta på ett smigt sätt rita ledningens dragning och göra andra markeringar direkt i urklippet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.