Hej!

Jag har problem min två år gamla robotgräsklippare, en Worx Landroid M700 WR142E. Osäker på om det här kräver specifik kunskap kring robotgräsklippare, eller om det är allmän elektronikkunskap och lite fantasi som krävs :)

När jag skulle starta klipparen denna vår så var batteriet helt dött, så jag köpte ett nytt batteri och en batteriladdare. Det gamla batteriet var helt omöjligt att ladda. Efter att ha kört en testomgång med nya batteriet blev gräsklipparen stående utanför sin dockningsstation över natten. Dagen efter var det nya batteriet helt tomt och först efter 10–15 försök ville den nya batteriladdaren över huvud taget ladda batteriet. Vid drift beter sig gräsklipparen helt normalt och batteriet håller bra, men när den hamnar i stand-by eller är avstängd utanför dockan så verkar den ladda ur batteriet till den grad att det nästan inte går att väcka liv i igen.

Klipparens garanti gick ut för en månad sen och Worx vill inte hjälpa mig ytterligare. Min plan är att försöka åtgärda problemet själv, men jag behöver hjälp att hitta orsaken.

Någon som har en idé om vad som kan orsaka detta beteende?
 
Ett vanligt fel vid vinteravställning är att klipparen inte "fullt" stängs av på huvudbrytaren.
Om klipparen står i stand-by så töms batteriet och kan hamna i ett läge där det inte längre går att ladda upp.

Har du rätt typ av laddare till batteriet? Vet du vilken typ av batteri som klipparen är utrustad med? idag används inte sällan Litium-batteri, och det kräva rätt grejor för att ladda dessa energirika batteri.

Har du mätt spänning på batteri/laddkontakter? Kan du mäta laddströmmen när klipparen står i laddaren?
Har du kollat status för laddblecken så att de är rena och fria från smuts/korrosion?
 
S
L Laschon skrev:
Hej!

Jag har problem min två år gamla robotgräsklippare, en Worx Landroid M700 WR142E. Osäker på om det här kräver specifik kunskap kring robotgräsklippare, eller om det är allmän elektronikkunskap och lite fantasi som krävs :)

När jag skulle starta klipparen denna vår så var batteriet helt dött, så jag köpte ett nytt batteri och en batteriladdare. Det gamla batteriet var helt omöjligt att ladda. Efter att ha kört en testomgång med nya batteriet blev gräsklipparen stående utanför sin dockningsstation över natten. Dagen efter var det nya batteriet helt tomt och först efter 10–15 försök ville den nya batteriladdaren över huvud taget ladda batteriet. Vid drift beter sig gräsklipparen helt normalt och batteriet håller bra, men när den hamnar i stand-by eller är avstängd utanför dockan så verkar den ladda ur batteriet till den grad att det nästan inte går att väcka liv i igen.

Klipparens garanti gick ut för en månad sen och Worx vill inte hjälpa mig ytterligare. Min plan är att försöka åtgärda problemet själv, men jag behöver hjälp att hitta orsaken.

Någon som har en idé om vad som kan orsaka detta beteende?
Vad har du felsökt? Som etompau skriver:
1. Laddningsspänning från laddaren (med inkopplat batteri)?
2. Batteriets spänning när det är fristående?
3. Kontakterna på batteriet och laddaren rena?
3. Finns det en knapp på batteriet för att kontrollera laddningsstatus?
 
Batteriet är ett likadant som det gamla, ett 20V lithiumjonbatteri (modellnr WA3553) och det köptes i ett paket tillsammans med laddaren, så det ska vara i sin ordning.

Jag skulle vilja utesluta dockningsstationen från ekvationen, eftersom den inte är inblandad när felet uppstår. Jag laddar batteriet fullt, utanför klipparen i batterialaddaren. När jag sedan sätter i batteriet i klipparen så är allt till en början frid och fröjd, men om jag lämnar batteriet i klipparen över natten (utanför dockningsstationen) så är det helt tomt igen på morgonen. Så tomt att det nästan inte går att ladda upp igen.

Det är liksom någonting som tjuvdrar och fortsätter tills det inte finns någonting kvar. Jag vet inte riktigt var jag ska börja felsöka eftersom jag inte vet vad jag teoretiskt sett letar efter. Ett kabelbrott hade varit att föredra framför detta ...
 
S
1. Ladda upp dina båda batterier.
2. Mät spänningen när de är fulladdade. Vad får du?
3. Låt dem ligga lösa över natten.
4. Mät spänningen igen. Vad får du?
 
Det gamla batteriet kan jag inte ladda. Det var stendött i våras och tar inte laddning hur mycket jag än försöker.

Nyladdat batteri: 20,8 V.
Efter ca 30 min klippning och sen löst utanför klipparen över natten: 19,7 V

Det verkar inte vara batteriet i sig som är felande.
 
S
Nej och det trodde jag inte heller men det är ingen nackdel att vara säker innan man fortsätter felsökningen.
Tycker du ska öppna ditt gamla batteri. Har du ett nätaggregat som kan ge några volt? Jag brukar reparera trötta celler genom att koppla ca 4 volt med strömbegränsning till varje trött cell tills spänningen når upp till ca 3.5V. Lyckas det så har du två batterier till din klippare och kan ha det ena på klipparen när den är igång och det andra på den separata laddaren. När klippningen är klar tar du bort batteriet från klipparen.
Inte speciellt elegant men görligt eftersom elektroniken i klipparen verkar ladda ur det batteri som sitter där.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S StureS skrev:
Nej och det trodde jag inte heller men det är ingen nackdel att vara säker innan man fortsätter felsökningen.
Tycker du ska öppna ditt gamla batteri. Har du ett nätaggregat som kan ge några volt? Jag brukar reparera trötta celler genom att koppla ca 4 volt med strömbegränsning till varje trött cell tills spänningen når upp till ca 3.5V. Lyckas det så har du två batterier till din klippare och kan ha det ena på klipparen när den är igång och det andra på den separata laddaren. När klippningen är klar tar du bort batteriet från klipparen.
Inte speciellt elegant men görligt eftersom elektroniken i klipparen verkar ladda ur det batteri som sitter där.
Nej, det har du rätt i. Jag har dessvärre inget nätaggregat att tillgå.

Skulle ju helt klart vara bra med två batterier alldeles oavsett och det skulle kunna vara en temporär lösning. Det är så jag gör nu, fast med ett batteri. Jag låter den klippa tills den vill åka och docka. Då tar jag ur batteriet och sätter det i batteriladdaren. Det är dock ingen lösning som håller i längden eftersom jag måste vara hemma när den klipper. Jag behöver kunna lämna klipparen ensam några dagar utan att hamna i ett läge där jag måste väcka liv i batteriet igen.

Ingen idé om hur elektroniken i klipparen kan orsaka en urladdning av detta slag?
 
S
Att hitta varför klipparen laddar ur batteriet utan att ha tillgång till fabrikens info som kretsschema osv. är i stort sett omöjligt. Förr i tiden när jag byggde apparater så var det TTL-kretsar. De var enkla att mäta på och att byta ut vid behov. Dagens mikroelektronik kan du inte utan specialutrustning mäta vare sig med voltmeter eller oscilloskop.
Däremot skulle du kunna kolla om det finns ett forum för fabrikatet på din klippare. Där kanske man vet mer. Det kan kanske finnas ett kretskort som inte kostar multum att byta ut.

Googlade lite och hittade detta : https://m.facebook.com/groups/539048803545802/

Det finns säkert fler forum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.