Som rubriken lyder: Finns det någon robotgräsklippare som fungerar på en strand? Vi har ca 200m strand med gräsmatta som är lite klurig och jobbig att klippa. Problemet är att det är lite sankt precis närmast vattnet, så åkgräsklippare kör fast, och vanlig motorklippare är jättetungt att köra med. En robotgräsklippare borde vara så lätt att den inte kör fast, men kommer den att fatta att inte köra ut i vattnet? Vattengränsen varierar lite beroende på om det är hög- eller lågvatten.

Finns det något klippare som fattar att "här var det visst blött, ska nog inte åka längre åt det hållet."?
 
harry73
Men där behöver man 200m sladd till
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
Ursäkta sen återkoppling.

En sådan där svävar-klippare skulle nog funka bättre än de vi har med hjul.

Dubbla slingor kan gå också, men då kan man bara ha det inställt på lågvatten när man är i stugan, eftersom hög- och lågvatten varierar med väder och vind.

Jag ska klura vidare. Det blir ingen åtgärd i år, hursomhelst.
 
Tja, kanske inte vad du frågat om, men hade jag haft ditt dilemma hade planeringsskopan åkt på, kört en eller två bredder, fyllt ut med sand när gräset är borta....
 
Gammal tråd som aktualiserades i en annan tråd idag.

Jag hade lagt ut en nivåmätning vid stranden för att styra om klipparen får köra ut eller inte. Är klipparen hemma på laddning och nivån indikerar potentiella problem, låt ett relä bryta begränsingskabeln. Se till att ha några centimeters marginal så att vattnet kan få stiga under en timme innan problem uppkommer.
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.