Robotgräsklipparen har börjat låta konstigt helt plötsligt. Så här lät det inte igår. Den är drygt 1 år gammal. En Gardena Sileno Life 1000. Ett av bladen är borta ser jag, men det kan väl inte vara det som låter?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Jo, det är väl ganska sannolikt. Det bli obalans i tallriken och den vibrerar. Skaffa en ny uppsättning knivar hade varit det första jag testade.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Dina blad ser rätt slitna ut, du är väl medveten om att det rekommenderas att bladen ska bytas ett par gånger/säsong?
Att ersätta det saknade bladet direkt borde väl vara självklart. Kan knappast vara bra för lager mm att köra med en obalanserad klippdisk.

/M
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Ok jag testar det först
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
R
Sen bör du fundera på var någonstans på gräsmattan det förlorade knivbladet kan ligga.

Visserligen ser dina knivar väldigt slitna ut så det kanske inte är jättevasst längre.
Dock så ser man att skruven sitter kvar = avbrutet knivblad som kan vara i flera delar vilket potentiellt kan skära upp fötter.

Helt klart har din robot kört på något riktigt hårt, typ sten eller liknande. Så leta efter något sådant på tomten, där lär splittret ligga med.

Och ja, det är till 100% obalansen som gör ljudet. Och du ska absolut inte köra med den fram tills att du köpt nya knivar.
Risken är då som ovan skriver att motor, lager etc. blir permanent skadade=ev. dyr reparation.
 
  • Gilla
Mjärn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.