Jag har planer på att installera en robot på sommarstället och där finns endast 12 V batterisystem (2x75 Ah) som laddas av 2 st 45 W solpaneler. Idag finns ett antal, ca 15 ljuspunkter och en lite TV kopplad till systemet. För roboten har jag tänkt komplettera med en växelriktare.

Gräsmattan är på ca 1200 m2 och ca hälften lutar 5-8 %, uppdelat på tre större ytor och en del trånga passager mellan byggnader. Kommer maskinen att kräva mer uppladdning för att tomten lutar? Ev kommer jag klippa större yta i framtiden om det funkar bra.

Nu är frågan om en sån här anläggning kan klara av att driva en robot. Har kollat på Automower 220AC och de nya alternativen 320 och 330X, En del data för 220AC har jag hittat på nätet. Bl.a batterispänning 18 V, batterikapacitet 2,2 Ah, laddström 1,75 A, laddtid 45 min vilket ger en uppladdning om 1,3 Ah per laddning.

När jag kollar på maximal energiförbrukning blir jag dock lite förvånad när jag räknar om angivna max 25 kWh/månad till Ah, det motsvarar 1390 Ah/månad vilket i sin tur skulle motsvara 1270 uppladdningar per månad eller närmare 40 uppladningar per dygn baserat på 1,31 Ah per laddning. Om jag nu räknat rätt. Är det slingan som drar resten? I så fall blir det tufft att få anläggningen att räcka till. Hur många uppladdningar ska jag räkna med att roboten kräver för att hålla mattan i skick?

Jag har inte hittat någon information om hur mycket slingan drar men har sett att de nya modellerna av slinga går ner i stand-by när inte klippning pågår? Drivs slingan av nätspänning (230 Vac)?

Tacksam för tips och råd då det skulle vara enormt skönt att slippa klippa gräset varje gång vi kommer till stugan. :)
Skärmklipp Tomt.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill tillägga att det vore bra med någon form av övervakning av maskinen, ifall den kör fast eller något annat problem uppstår. Finns det funktion att följa via GPS? Har sett att vissa modeller kan skicka SMS.
 
Du har räknat lite fel då 25 kWh avser 230 V systemet man normalt har i sina hus. Räknar man med det får du knappt 3 laddningar per dygn vilket nog kan anses mer normalt.
 
Bra att jag räknat fel. Tack för det Mbygga!
 
Så 25 kWh/månad, om man delar med 30 dagar och 24h/dag så drar den i snitt 35W dygnet runt. Man kan ju då undra vad dina 2x45W paneler lämnar i snitt per dygn.
 
Enligt en tabell jag kollat på för Maj-augusti kan jag nog räkna med att 2x45 W paneler producerar ca 100-150 Ah per vecka, i bästa fall alltså 20 Ah/dygn, 240 Wh/dygn, 10 Watt dygnet runt. Alltså långt från 35 W. Känns inte som att ekvationen går ihop.
Någon som vet hur mycket ström slingan drar och om den är ansluten till lågspänning eller 230 Vac?
 
Klippning enbart dagtid, slå av laddstationen med tidrelä på natten. Solcellsförstärkt klippare kanske (HQ SolarPower) för att maximera klipptiden?

Hoppa över nätagget och gå direkt från 12V till 20V 2,5A med ett annat nätaggregat, det borde ge mycket bättre effektivitet. Kostar "några" kronor extra (http://www.clasohlson.com/se/Spänningsomvandlare-100-W/36-3312).

Några solcellspaneler extra skulle ju inte heller skada...
 
Pacman42. Att komma undan nätaggregat borde minska förlusterna. Men det finns en trafo (230/28V) på ingången och där sitter väl laddaren? Hur är det med slingan? Är den kopplad till 28 Vac, 230 Vac eller till 18 Vdc? Det har jag inte lyckats ta reda på. Ligger slingan på dc borde det gå utmärkt med en dc/dc omvandlare.
Fler solpaneler går säkert åt också, även om jag lägger till tid- eller skymningsrelä. Tyvärr.
 
Slingan matas med någon form av växelspänning/signaler, troligen inte särskilt många volt eftersom slingan bara är en koppartråd dvs nästan en ren kortslutning. Men det finns alltså någon form av elektronik/drivkretsar som sköter de signalerna.
 
Ursäkta, men jag tänkte mig inte för. Antog självklart att det skulle vara likriktat redan ur nätagget, men det var det ju inte...

Skulle behöva titta lite närmare på kretskortet (http://www.shop.myautomower.de/epag...ath=/Shops/62046560/Products/AM-578788502-G01) för att avgöra om det är likriktning direkt eller inte. Vad jag kan höra så är dock inte slingsignalen på 50Hz, ganska mycket högre (kanske 8kHz, men så musikalisk är jag inte så att jag känner igen frekvenser med överlagrat inkrypterat brus).

Generation ett (G1) av Husqvarnas klippare hade slingan i Generatorn, men inte denna generation. Det kan dock vara så (ganska troligt tom) att man synkar signalen från 50Hz för att den skall hålla "klockan".
 
MBygga
Hur räkande du fram til 3 laddningar per dygn baserat på 25 kWh?[

QUOTE=MBygga;1764136]Du har räknat lite fel då 25 kWh avser 230 V systemet man normalt har i sina hus. Räknar man med det får du knappt 3 laddningar per dygn vilket nog kan anses mer normalt.[/QUOTE]
 
Martinsson skrev:
MBygga
Hur räkande du fram til 3 laddningar per dygn baserat på 25 kWh?[

QUOTE=MBygga;1764136]Du har räknat lite fel då 25 kWh avser 230 V systemet man normalt har i sina hus. Räknar man med det får du knappt 3 laddningar per dygn vilket nog kan anses mer normalt.
[/QUOTE]

Jag gick på dina uppgifter; 25000 Wh/mån / 230V = 108 Ah /1,3 Ah /30 dagar = 2,7 laddningar per dygn.
 
Redigerat:
Jag har fått för mig att man ska dela med sekundärspänningen (18V i det här fallet) för att få fram Ah. Det kanske är fel?



Jag gick på dina uppgifter; 25000 Wh/mån / 230V = 108 Ah /1,3 Ah /30 dagar = 2,7 laddningar per dygn.[/QUOTE]
 
Martinsson skrev:
Jag har fått för mig att man ska dela med sekundärspänningen (18V i det här fallet) för att få fram Ah. Det kanske är fel?
Nej, eftersom du använder den totala energiåtgången 25 kwh från det vanliga nätet måste du också använda de parametrar som avser detta nät, dvs 230V, i dina beräkningar.
 
Nu har jag fått bekräftat från expertis i branschen. Man ska använda DC-spänningen i det ha fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.