Hej,

Jag har en Gardena Sileno city 500 inköpt 2019. Tror den motsvarar Automower 301 och har Husqvarna batteri och motor under luckan. Den har fungerat fint hittills men den börjar bete sig konstig nu. Det största problemet är att när den har gjort klart klippning och återvänder till laddstationen så startar den inte igen ibland trots att det är fortfarande inom schemalagd tid. Den stänger av helt och slutar/glömmer ladda. När jag sedan sätter igång den igen så börjar den ladda igen.

Det är nästan så att jag måste ”tvinga” den till att ladda och börja klippa. Någon som har sett liknande problem?

Den har hittills gjort 1000 laddcyklar. Kan tillägga att vid slutet av laddningen så visas laddström minusvärden(urladdas?). Men vid start av laddning så är laddström över 1000 mA.
 
  • Digital display visar batteristatus med spänning, laddningar och ström på en laddningsbar anordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Första åtgärden vid laddproblem är en ordentligt rengöring av laddbleck på klipparen/laddstation.
Har du gjort det?
 
E etompau skrev:
Första åtgärden vid laddproblem är en ordentligt rengöring av laddbleck på klipparen/laddstation.
Har du gjort det?
Tack för rådet. Det ska jag göra imorgon. :)
 
Arvida Arvida skrev:
Tack för rådet. Det ska jag göra imorgon. :)
Jag hade liknande problem tidigare i sommar vid laddning av min Automover 220. Den laddade med minusström som du beskrev, men funkade ibland. För mig var det glappkontakt på anslutningen till laddblecken. Efter rengöring så funkar den bra igen. Hittade felet genom att mäta spänningen och hittade då ett stort spänningsfall. Lycka till med felsökningen.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.