Hej allesammans!

Jag går i (seriösa) tankar att införskaffa mig en robotgräsklippare för våra (uppskattade) 450kvm till denna sommar. De märken som är intressanta i dagsläget är HQ Automower samt Gardena Sileno.

Min förhoppning är att kunna ha robotgräsklipparen under altanen enligt "Plan A" nedan.

Om jag har robotgräsklipparen placerad under altanen (grön ruta) har jag tänkt att ha en guidekabel till det övre området enligt den helgula linjen (med mindre skarpa hörn).
1. Behöver jag ha en guidekabel till vänster likt den "prickade" linjen?
2a. Om guidekabel till vänster inte behövs, går det att ställa in den för att klippa ytorna jämnt?
2b. Bör laddstationen placeras enligt "Plan B" för att få jämnare klippning över tomten?


Tack på förhand!


Plan A:
Flygbild på en tomt med markerade gränser för robotgräsklippare och föreslagen placering under altanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plan B:
Luftfoto av trädgård med planer för robotgräsklippare, inklusive guidekablar och potentiell plats för robotgräshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1. Ej nödvändigt, men ej optimalt.
2a. Klippning sker slumpmässigt. Det du kan ställa in. är var den ska påbörja klippningen. Sedan kör den runt slumpmässigt. Se manual.
2b.Kan anses som mer optimalt. Bör dock ej påverka klippningen. Snabbare hemgång via guide i detta alternativ.
 
  • Gilla
karra
  • Laddar…
Det kan funka bra med din första plan. För en Automower (förmodligen för alla andra) behöver man ha en fri yta på 4 m (eller liknande) när den backar i rak linje från laddstationen så kolla i manualen på den modell du vill köpa och försäkra att du hqr tillräckligt med fri yta där.

Du kan ställa inställningarna så att roboten väljer en slumpmässig riktning när den börjar från laddstation (75% säger vi) och att den följer guidekabeln i 25% av alla start till exempel. Och dessa inställningar ändrar du sen beroende på hur jämnt eller ojämnt klippningen blir.
 
  • Gilla
karra
  • Laddar…
@etompau & @Ionut

Eftersom jag inte köpt någon robot än blev det för mig övermäktigt att läsa 3-4 manualer, speciellt så sent på kvällen.

Då blir det nog lite mer fördelar för en billigare klippare när det väl är dags att välja. Placeringen lär bli enligt plan a där gräsklipparen har strax under 3m fritt utrymme bakåt.

Tack för era snabba och förklarande svar!:)
 
Jag skulle köra enligt A, laddstationen bör stå på den största ytan om möjligt.

I startalternativen skulle jag välja att den inland startar längst bort längs guiden, och ibland vid laddaren med en förutbestämd startvinkel västerut. Det senare kan du ställa in på en HQ, jag vet inte om det går på Gardena (jag tror egentligen inte att det behövs, men det styr ju klipparen lite mer västerut än slumpen).

Edit: läste slarvigt och ser nu var klipparen egentligen står enligt B. Det är kanske bättre, men inte så mycket bättre om du föredrar att ha laddaren undangömd under altanen); jag skulle som sagt köra A ändå.
 
  • Gilla
karra
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle köra enligt A, laddstationen bör stå på den största ytan om möjligt.

I startalternativen skulle jag välja att den inland startar längst bort längs guiden, och ibland vid laddaren med en förutbestämd startvinkel västerut. Det senare kan du ställa in på en HQ, jag vet inte om det går på Gardena (jag tror egentligen inte att det behövs, men det styr ju klipparen lite mer västerut än slumpen).

Edit: läste slarvigt och ser nu var klipparen egentligen står enligt B. Det är kanske bättre, men inte så mycket bättre om du föredrar att ha laddaren undangömd under altanen); jag skulle som sagt köra A ändå.
Blev en Gardena smart Sileno Life 750 med placering enligt B. Har dragit begränsningskabeln och ska dra guiden idag, tack både till dig Nötegårdsgubben och alla andra som svarat :D
 
  • Gilla
ilcretzzo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.