Hej,

Snart växer gräsmattan igen!
Genom åren gått efter en vanlig gräsklippare men funderar nu över en robotgräsklippare eller åkgräsklippare.
Gräsmattan ca 1200-1300 m2 någorlunda plant.
Lite inne på robotgräsklippare men tvekar lite för monteringen av begränsningskabeln som verkar krångligt, ska den grävas ner? Eller sätta med mälor men ”snubblar man” inte sönder den då?
Eller bättre att satsa på en åkgräsklippare?

Åsikter?

Gräsklipparen
 
Åkgräsklippare för den gräsmattan känns som overkill. En robot installerar du på en dag och gör du rätt kommer du inte snubbla över trådarna, även om du inte gräver ner. Efter två veckor är de integrerade i gräset och syns inte.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Stod inför samma val för några år sedan men valet föll på robot och har inte ångrat mig. Det blev en Husqvarna 430x. Vi valde att använda märlor och det innebär att jag varje år har fått lägga lite tid på att laga begränsingskabeln där den gått av. På flera ställen är dock kabeln efter 3 år nu så gott som nergrävd. Jag sparar så ofantligt mycket tid och gräsmattan är alltid i perfekt skick.
 
Håller med hep.

jag installerade själv vår klippare förra året. Vi har en tomt på 2800kvm.
Man slår ner begränsningskabel med märlor tätt och snubbelrisken är nästan obefintlig om du inte har riktig otur. Men som hep också skriver så kommer gräset växa över kabeln rätt så snabbt och den blir osynlig och snubbelrisken försvinner.

det går också att använda en kniv du inte är så rädd om för att göra en liten skåra där du trycker ned kabeln.

att tänka på vid köp av robot är att du köper en som överdimensionerad. Har du en tomt på 1200 och köper en klippare gjord för 1200 så måste den klippa nästan hela tiden.

om du har en komplex trädgård och kanske sluttningar så är vissa robotar bättre än andra.

Jag läste mycket och youtube var en bra källa för att hitta info om olika klippare. Vi landade i en Husqvarna. Den klarar sluttningar bra och har guidekablar och får även viss hjälp av GPS så hela mattan blir klippt.
 
Tack för svar.
Lutar åt en robot med detta.
några tankar kring olika sorter/modeller?
 
Jag är ett fan av Husqvarna så det rekommenderar jag. Kanske overkill om du bara har en fyrkant med gräs men har du lite rabatter osv så är de nog bäst.

har du mycket pinnar och kanske frukt så kanske man får kolla lite på vilken typ av knivar du ska ha.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi fick erbjudande om att köpa förra ägarens HQ åkgräsklippare, det var billigare att köpa en ny HQ robot. Och det ångrar jag inte.
Var precis ute och kollade slingan, och i år var det inte brott (tidigare brott har oftast kunna härledas till att vi inte orkade gräva ner under stenläggningar, de ställena vittrade isoleringen bort på.

Detta blir sjätte året med den HQ 330X vi köpte (heter idag 430X och har lite fler features). Servar varannan år hos en ÅF och det kostar 1300kr, inga reperationer hittils.

Jag skulle kikat på nått från Husqvarna-koncernen.
HQ är premium, sedan kommer Gardena och McCulloch i fallande ordning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi har en 430x. Mycket nöjda.
 
Vi valde Husqvarna av två anledningar. Dels var de (nästan) de enda med en klippare specad för 5000m2 som vi behöver och dels är de svenska. Bodde tidigare med Husqvarnafabriken inom synhåll (även om det bara är utveckling av Automower och inte faktiskt tillverkning där) och passerade garanterat flera av de som arbetade med utvecklingen flera gånger i veckan.

Men sen är det också viktigt att tänka på fortsättningen. Finns det reservdelar och hjälp att få när saker och ting går sönder? Vad är andrahandsvärdet? Osv.

Att lägga ner slinga är inga problem. Jag har både märlat och petat ner rejält med kabel och det enda jag ångrar är att jag märlade en hel del av installationen. När jag har tid och ork går jag och gräver ner sträckor jag vet ligger märlade. Min teknik för att peta ner kabel är:
1. Märk ut sträckan med murarsnöre (om det inte är runt rabatter som slingrar sig)
2. Gå med kantskärare. En fot på kantskäraren och en på backen och stega dig framåt. Då gör du en skåra med en hastighet på 1m/5s.
3. Peta ner sladden genom att trä den genom ett tomt moraknivsfodral. Kniven har du till att förbättra skåran vid behov.
4. Stampa igen snittet i marken.

Det går fortare än man kan tro att peta ner sladden på det viset. Och visst är man säkert ivrig att få köra igång roboten, men om det nu tar ett par timmar att få ner sladden så är väl inte det hela världen? Med sladden 10-20cm ner i backen från början sparar du in en hel del huvudvärk i längden är min mening. Jag har haft diverse maskiner och människor som dragit av sladden där den bara varit märlad.
 
Tack, det blir att gräva ner kabeln så slipper man märlorna.
 
S Sundsbygge skrev:
Tack, det blir att gräva ner kabeln så slipper man märlorna.
jag installerade min klippare själv. Jag använde mig av märlor och kommer fortsätta ha det ett tag. Jag känner att man behöver se lite hur klipparen beter sig och om ev kabeln behöver flyttas. Då är det bökigt om den är nedgrävd.

vet du exakt hur du vill ha det så gräv ned dem med en gång.
 
Jag kör av min begränsningskabel när jag plogar snö med fyrhjulingen ibland. I den typen av miljö, där det är mellanting mellan väg och gräsmatta kan jag förstå att man vill gräva ner kabeln. Men på en vanlig villatomt där man har bra jordmån och inte riskerar den typen av revor i marken som en plog som hugger kan ge förstår jag faktiskt inte varför man ska besvära sig med att gräva ner kabeln.

Efter några veckor kommer en märlad kabel att vara osynlig och efter ett år kommer den ha ätit sig ner så att den ligger under grässvålen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag kör av min begränsningskabel när jag plogar snö med fyrhjulingen ibland. I den typen av miljö, där det är mellanting mellan väg och gräsmatta kan jag förstå att man vill gräva ner kabeln. Men på en vanlig villatomt där man har bra jordmån och inte riskerar den typen av revor i marken som en plog som hugger kan ge förstår jag faktiskt inte varför man ska besvära sig med att gräva ner kabeln.

Efter några veckor kommer en märlad kabel att vara osynlig och efter ett år kommer den ha ätit sig ner så att den ligger under grässvålen.
Mossrivare. Uv ljus. Luftare. Är bra anledningar att gräva ner
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
För egen del tog det ett par säsonger att finjustera slingan. Och sedan har vi ändrat lite i trädgården i princip varje år och behövt flytta slingan.

Men att ha den på sånt djup att man kan vertikalskära hade varit trevligt.
 
Diskussionen handlar om åkgräsklippare eller robot. Varför vurmar ingen för åkare`?
Som jag ser det så finns det fler användningsområden med en sån. Samt att du slipper ta hänsyn till nedgrävda kablar om du ska göra om i trädgården.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.