Hej, jag har en robota pump som vi har till våran brunn (villa) som har börjat få problem med att starta. Den låter lite som den inte redigt orkar komma igång och blir varm. När vattentrycket försvinner och det inte kommer något mer vatten ur kranen så kan det ta några minuter innan pumpen kommer igång. Men när den väl är igång så krånglar den inget. Tills man inte använder vatten igen på ett tag(15 minuter) mvh Mikko
 
Noniin Noniin skrev:
Hej, jag har en robota pump som vi har till våran brunn (villa) som har börjat få problem med att starta. Den låter lite som den inte redigt orkar komma igång och blir varm. När vattentrycket försvinner och det inte kommer något mer vatten ur kranen så kan det ta några minuter innan pumpen kommer igång. Men när den väl är igång så krånglar den inget. Tills man inte använder vatten igen på ett tag(15 minuter) mvh Mikko
Jag har i princip samma problem med min Robotapump (hydrofor) till mitt fritidshus från och till. Men nu har det blivit ohållbart. Misstänker att grundproblemet är myror som genererat stora mängder skräp (träspån) ovanpå pumpen och att de dragit in det alt. indirekt genererat rost i pumpen. Jag har lyckats snäppa av locket till ”motorpropellern”. Behöver putta till propellern i princip varje gång den ska starta för att den ska börja snurra. Funderar på om det går att smörja nånting, eller kan det bli ännu värre? Har i nuläget bara tillgång till olivolja, kan man ta det? Nåt annat jag kan testa i nuläget? På sikt är det bara att köpa en ny pump, eller…? Har inte gjort nåt underhåll på pumpen under de uppskattningsvis 10 år som jag haft den (borde såklart gjort det, men nu har jag inte det…).
Cirkulationspump i fuktigt utrymme med synlig isolering, korrosion och viss förfall, behöver underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börja med att dra ur sladden och snurra på kylfläkten. Går det lätt och ljudlöst? I så fall så är det nästan säkert startkondensatorn som är trasig. Om det går kärvt eller låter så är endera något lager i motorn som är på väg att ge upp eller ett lager eller en packbox i pumpen. Eller att vattnet har en sådan sammansättning att det ger avlagringar inne i pumphuset som får det att kärva.

Sätt tillbaka kåpan över kylfläkten om du fortsätter använda pumpen. Den sitter där både för att skydda dig mot fläkten men också för att skapa ett kylande luftflöde över motorn. Utan kåpan blir motorn varmare än avsett.

Om fläkten snurrar lätt:
Öppna kopplingslådan uppe på motorn och se om kondensatorn ser hel ut. Om den är missfärgad, byt den.

Om det kärvar:
Plocka av kåpan från pumphuset. Det är den rostfria burken längst upp i din bild. Under den så finns det en rund metaldel som kallas ledskena. Lossa ledskenan så finner du impellern. Den sitter på motorns axel och ska gå att snurra lätt och ljudlöst med handen. Om det inte går att snurra impellern lätt och det inte beror på avlagringar som går att skrapa bort enkelt så är det nog dags för en ny pump. Både dåliga lager i pumpen och motorn kommer att göra att det är trögt att vrid impellern.

Exploderad ritning, pumpkomponenter. Märkta delar: kondensator, ledskena, impeller. Röda och gröna cirklar indikerar specifika delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns ingenstans som myror kan komma in i varesig motorn eller pumphuset. Båda är kapslade. Det är endast till kopplingen dem emellan som det är öppet. Men där finns inget mer än en roterande axel.
 
PNO PNO skrev:
Börja med att dra ur sladden och snurra på kylfläkten. Går det lätt och ljudlöst? I så fall så är det nästan säkert startkondensatorn som är trasig. Om det går kärvt eller låter så är endera något lager i motorn som är på väg att ge upp eller ett lager eller en packbox i pumpen. Eller att vattnet har en sådan sammansättning att det ger avlagringar inne i pumphuset som får det att kärva.

Sätt tillbaka kåpan över kylfläkten om du fortsätter använda pumpen. Den sitter där både för att skydda dig mot fläkten men också för att skapa ett kylande luftflöde över motorn. Utan kåpan blir motorn varmare än avsett.

Om fläkten snurrar lätt:
Öppna kopplingslådan uppe på motorn och se om kondensatorn ser hel ut. Om den är missfärgad, byt den.

Om det kärvar:
Plocka av kåpan från pumphuset. Det är den rostfria burken längst upp i din bild. Under den så finns det en rund metaldel som kallas ledskena. Lossa ledskenan så finner du impellern. Den sitter på motorns axel och ska gå att snurra lätt och ljudlöst med handen. Om det inte går att snurra impellern lätt och det inte beror på avlagringar som går att skrapa bort enkelt så är det nog dags för en ny pump. Både dåliga lager i pumpen och motorn kommer att göra att det är trögt att vrid impellern.

[bild]
Det finns ingenstans som myror kan komma in i varesig motorn eller pumphuset. Båda är kapslade. Det är endast till kopplingen dem emellan som det är öppet. Men där finns inget mer än en roterande axel.
Stort tack för utförligt svar. Jag har snurrat
PNO PNO skrev:
Börja med att dra ur sladden och snurra på kylfläkten. Går det lätt och ljudlöst? I så fall så är det nästan säkert startkondensatorn som är trasig. Om det går kärvt eller låter så är endera något lager i motorn som är på väg att ge upp eller ett lager eller en packbox i pumpen. Eller att vattnet har en sådan sammansättning att det ger avlagringar inne i pumphuset som får det att kärva.

Sätt tillbaka kåpan över kylfläkten om du fortsätter använda pumpen. Den sitter där både för att skydda dig mot fläkten men också för att skapa ett kylande luftflöde över motorn. Utan kåpan blir motorn varmare än avsett.

Om fläkten snurrar lätt:
Öppna kopplingslådan uppe på motorn och se om kondensatorn ser hel ut. Om den är missfärgad, byt den.

Om det kärvar:
Plocka av kåpan från pumphuset. Det är den rostfria burken längst upp i din bild. Under den så finns det en rund metaldel som kallas ledskena. Lossa ledskenan så finner du impellern. Den sitter på motorns axel och ska gå att snurra lätt och ljudlöst med handen. Om det inte går att snurra impellern lätt och det inte beror på avlagringar som går att skrapa bort enkelt så är det nog dags för en ny pump. Både dåliga lager i pumpen och motorn kommer att göra att det är trögt att vrid impellern.

[bild]
Det finns ingenstans som myror kan komma in i varesig motorn eller pumphuset. Båda är kapslade. Det är endast till kopplingen dem emellan som det är öppet. Men där finns inget mer än en roterande axel.
Stort tack för utförligt svar.

När jag snurrar på kylfläkten så hörs ibland ett mycket litet gnissel. Om den går lätt är en definitionsfråga… Om jag sätter fart på den kanske den snurrar ett halvt till ett varv. Förra gången jag var i mitt fritidshus så gjorde jag ett test av kondensatorn som då indikerade på att den var dålig. Har bytt den en gång tidigare på denna pump. Dock kan jag inte hävda att den är missfärgad (se bild).

Öppen elkapsling med kondensator och kablar, rostiga skruvar, tecken på fukt och utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kåpan fixar jag inte att ta av. På den sitter en antal kopplingar och dessutom så är det extremt trångt i pumphuset.

Öppen brunnskammare med pumpar, slangar, kablar och trälock vid sidan, omgiven av gräs och spillror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slangarna behöver jag i så fall högst troligen ta loss, vilket jag varken har verktyg för eller kompetens till. Problemet är att mitt fritidshus ligger mitt ute i skogen ett par mil från närmaste rörmokare så det är en enorm frustration för tillfället…

Funderar på att beställa en ny kondensator. Om det inte funkar med byte av den så får jag anlita en röris som sätter in en ny pump (förhoppningsvis något mindre i storlek…)
 
Att lossa på slangarna är ganska enkelt, ta tag kring mässingsdelen med en rörtång eller polygrip och skruva ur plastkopplingen med en annan rörtång eller polygrip. Anslutningen till pumpen behöver du använda lin eller teflontape på för att det ska bli tätt,jag rekommenderar lin!
 
B
Sätter en kanelbulle att det är startkondensatorn som packat ihop.

Kostar typiskt under 100kr på nätet, finns universal, bara man väljer rätt spänning / tillräcklig kapacitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.