Hej
Jag skall köpa mig en Robotgräsklippare, och har några frågar angående installation

Kan man lägga kabeln 1 till 2 cm. djup i jorden eller måste den ligga på gräsmattan?

Hur skall man klippa remsan mellan kanten och tråden ( ca. 30 cm. ) utan att skada kabeln?

Måste man ringa in varje buske och träd med begränsningskabeln, för att klipparen inte skall fastna.

Kan man lägga tråden under gångplattan (ca. 3 cm tjock ) utan att klipparen missa kabeln,
och rulla ut på gatan.
 
Ja, man kan gräva ner den. Man kan också lägga den direkt på gräsmattan, den kommer ändå försvinna ner i gräset efter ett tag.

Du klipper med en grästrimmer, kan vara i början man behöver vara lite försiktig kanske ifall du inte grävt ner kabeln. Eller så kör du med gräsklippare.

Nja, det beror på busken och hur mycket du vill att den kör emot saker.

Sista låter jag någon annan svara på, där är jag osäker. Finns säkert något om det i manualen.
 
R
Jag kan bara svara för hur Husqvarna fungerar.

- Tråden kan ligga ner till 20cm under marken.
- Med försiktighet om du lagt den ovanpå marken, annars som vanligt.
- Nej, jag har knappt ringat in ett enda.
- Ja så länge du inte har metallplattor.
 
Jag lade ner över en kilometer kabel förra året och kan bara säga att jag ångrar alla ställen jag INTE grävde ner den på utan bara märlade.

Dels har jag inte upplevt något som helst behov av att flytta på kabeln. Dels har den gått av (pga vanlig gräsklippare, vertikalskärare eller bara snubbling) där den legat vid ytan och inte gått ner själv i gräsmattan.

Årets projekt blir att gå över hela slingan och gräva ner där det inte redan är gjort. Ner minst 5cm, så går det att röja runt bra sen med vertikalskärare och annat.

Vad gäller att slinga in hinder, så har vi ca 20 träd, 40 buskar, sandlåda och annat som inte är avgränsat. Klipparen studsar bara emot. Inga problem. (Notera: med en mindre trädgård hade jag säkert slingat in allt som gick, men hade jag gjort det här hade det blivit 2km kabel och det går bara inte).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.