Har installerat min robonnect häromdagen, för att slippa använda automower connect, som jag inte är riktigt överens med.
Men, (och ja: jag är nybörjare på automower), jag är inte helt med på styrningen.

vad jag vill:
Skippa allt inbyggt dravel (timers osv) och styra helt själv från openhab->mqtt.

Det finns två saker man kan kontrollera över mqtt, Start/stop samt 'mode'.
Start/stop är given, men är på något sätt beroende av mode.

När jag nu försöker starta/stoppa, så pendlar den mellan "sover" och "parkerat". Gissar att mode är fel, men vilken mode ska man välja för att bara köra? Eller ska man se start/stop som huvudbrytare, låta denna vara på, och bara styra med mode?
 
Hej. Detta verkade spännande så jag läste på lite för att försöka hjälpa dig. Jag är bekant med OpenHAB och MQTT.
Jag tror statusen du skriver om bara är ett värde från roboten och den kan inte ändras i sig, mer troligt är att det är ett jobb du ska skicka till roboten.
Start stopp verkar bara vara statusen påklipparens stoppknapp.
 
Halloj,

Jag hittade (om jag förstod saken rätt, min tyska är inte alls bra), att man måste ta bort timers/schemor från roboten om man vill ha helt extern styrning, Har dock inte testat detta ännu. I MQTT är det bara mode och start/stop man kan skicka till roboten, vad jag förstår, däremot kan man ju läsa ut allt mellan himmel o jord.
Start/stop är säkert som du skriver, samma sak som på roboten själv (eller i automower connect). Mode kan man välja mellan auto/home/man/end of day.

Det finns en binding i openhab för robonect, men jag har så mycket annat i mqtt, så jag tänkte jag skulle slippa ytterliagre en binding. Och jag misstänker att det är liknande problemställning om man använder den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.