Hej, jag funderar på en robotklippare och har kommit fram till ovanstående alternativ. Min gräsmatta är inte stor, drygt 250 m2, men har konstig form med en lång smal remsa utefter huset. Jag tänker mig att man behöver ha möjlighet att ställa in flera klippzoner för att maskinen skall hitta överallt.

Robomow RC 304U är väl den jag är mest sugen på för tillfället. 28 cm klippbredd är är ju bra, och att man gör inställningarna på själva maskinen tycker jag känns bättre än att behöva få en telefonapp att fungera, som på Worxen. Nackdelen jag kan se med Robomowen är att den har likströmsmotor till kniven. Jag undrar om någon här har erfarenhet av de här maskinerna och kan dela med sig?

Bifogar karta över gräsmattan, det rödstreckade är rabatter. Remsan utefter huset är varierande 2 - 3 m bred. Den smalaste passagen är vid pilen, 1,5 m bred. Jag tänkte ha laddstationen under altanen, vid det röda krysset.
 
Tror du blir nöjd oavsett. Robomow har lite bättre kantklippning eftersom klippaggregatet inte sitter centrerat och den klipper utanför hjulet. Bägge klipparen transporterar sig själva från och till klippzoner och basstation genom att följa linan. För att inte skapa hjulspår så varierar Robomow sitt avstånd in i gräsmattan från linan när den går. Hur Worx löst det vet jag ej. Dock skall man komma ihåg att även Robomow kommer följa linan till delzon som annars kommer den gena hem till stationen igen. Hur detta funkar konfigureras för varje zon eller ingångspunkt. Robomow RC låter lite lite mer men känns mer robust.
 
Tack för svar! Obs att även Worx den här modellen av har kniven placerad så att den klipper nära kanten.

I mitt första inlägg nämner jag att en nackdel med Robomowen är att den (enligt specen i vissa annonser) har likströmsmotor till kniven (lägre verkningsgrad, slitage på kolen), men nu har jag sett på Robomows egen sida att det står "borstlös", alltså trefas, knivmotor. Man får väl välja vad man skall tro.
 
Sen tittade jag på din bild och den har ju inga separata delzoner så spårbildning med en Robomow kommer inte bli ett problem. Sen kan man ju sätta ingångspunkter på olika ställen runt mattan iaf för att få en bättre täckning. Sen kan man välja om man vill ha tex Smart Move aktiverat vid vissa ingångspunkter på linan. Smart Move gör att klipparen i princip inte stannar utan svänger innan linan. Snabbare med mindre slitage men med lite sämre kantresultat eftersom den inte går ut över kant och stannar och sen vänder.
Gällande borstlöst eller kolborst så tror jag inte det har stor betydelse alls. Verkningsgraden är dock något högre på borstlösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.