Hej!

Skulle vilja 'gömma' laddstationen i ett buskage men behöver i så fall ställa laddstationen utanför klippområdet. Enligt manualen är detta inte möjligt utan begränsningskabeln ska gå rakt ut 1,5 m från bakkant på laddstationen (se bild nedan).

Har sett på HQ AM att man kan dra ut avgränsningskabeln mer snett framåt dvs på de överkryssade vägarna i bilden nedan... Frågan är hur Rob R600 funkar?

Någon som har erfarenhet av att frångå manualen på denna punkt?

Obs: tänker primärt använda guidekabel för att leda hem klipparen.

Schematisk illustration av laddstation och begränsningskabel för robotgräsklippare med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan inte svara för R modellen, men min S600 (tror inte det är någon mega skillnad), så har jag begränsningskabel ut mot vänster/höger direkt efter att laddplattan slutar, dvs inga 1,5 m extra på baksidan, varken i bredd eller längd.

så här ser det ut i s600 manualen
 
  • Diagram från S600 manual som visar anvisningar för placering av laddstation med 2 m frizon framför och 30 cm på sidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På min R600 har jag dragit ut kablarna åt sidorna direkt bakom, och det har funkat hela förra året utan problem.
 
kitco kitco skrev:
...kablarna åt sidorna direkt bakom...
'Direkt bakom' - är inte det precis som beskrivs i manualen? Missförstår jag dig?

Tänker mig att jag vill dra ut kabeln i framkant dvs den sidan som roboten dockar laddstationen ifrån..
 
S sharif skrev:
Kan inte svara för R modellen, men min S600 (tror inte det är någon mega skillnad), så har jag begränsningskabel ut mot vänster/höger direkt efter att laddplattan slutar, dvs inga 1,5 m extra på baksidan, varken i bredd eller längd.

så här ser det ut i s600 manualen
Tror tyvärr det kan vara en del skillnader mellan modellerna... Men det är väl inte värre än att jag testar! :rofl:

Såg till exempel att S klarar 35% lutning mot 25% för R... mm...
 
Redigerat:
A aekeberg skrev:
'Direkt bakom' - är inte det precis som beskrivs i manualen? Missförstår jag dig?

Tänker mig att jag vill dra ut kabeln i framkant dvs den sidan som roboten dockar laddstationen ifrån..
Det blev lite fel där ber om ursäkt. ;) Bifogar en bild där jag markerat med rött hur jag drog mitt, de ligger 20cm ifrån station och det funkar utan problem.

Instruktionsdiagram för installation av laddstation med röd markering 20cm ifrån stationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
kitco kitco skrev:
Det blev lite fel där ber om ursäkt. ;) Bifogar en bild där jag markerat med rött hur jag drog mitt, de ligger 20cm ifrån station och det funkar utan problem.

[bild]
Ser ju precis ut som jag vill göra! Då är det bara att köra! (y):D
 
  • Gilla
kitco
  • Laddar…
Har köpt en McCulloch S600 och skulle vilja placera laddningsstationen i ett hörn på ett trädäck enligt bifogad skiss. Tänkte lyfta några brädor i däcket och lägga begränsningskablen (röd) och guidekabeln (blå) in till laddningsstationen enligt skiss. Är detta realistiskt?

Skiss över ett trädäck och gräsmatta med planerade röda och blåa kablar för robotklipparens laddningsstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Trädäck vid hus med gräsmatta och plats för laddningsstation för robotgräsklippare enligt skiss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo jag var kanske lite otydlig.

Jag har köpt en S600 men inte fått den.
Den skall komma nu till veckan och jag tänkte installera den i påsk.

Så mina frågor gäller den kommande installationen.

Och anledningen till frågorna är ju att enligt de installationsvideos som finns på nätet så antydes ju i första hand att basstationen skall placeras på en rak vägg vilket jag inte tycker är speciellt attraktivt.

Jag vill helst ställa den i ett skyddat /och insynsskyddat/ hörn enligt min skiss och kanske så småningom bygga någon form av hus till den där.

Och helst vill jag ju dra guide- och begränsningskablarna så rätt som möjligt från början.
 
Kanske den nedre begränsningskabel får flytta nedåt en bit, enda som händer är att klipparen kommer åka lite mer på trallen och "klippa trallen".
Bara prova, finns inga 100 % säkra tips.

Protte
 
E ebonita skrev:
Har köpt en McCulloch S600 och skulle vilja placera laddningsstationen i ett hörn på ett trädäck enligt bifogad skiss. Tänkte lyfta några brädor i däcket och lägga begränsningskablen (röd) och guidekabeln (blå) in till laddningsstationen enligt skiss. Är detta realistiskt?

[bild]
Tror det kan stöka till det att ha guide o avgränsning så nära varandra som längst ned i bilden. Har inget eget exempel på detta och sen har jag inte följt instruktionsboken till punkt o prickar vid laddstationen och det funkar som det ska. Har i princip lagt det som Kitco beskriver i bilden i sitt inlägg.

Jag har ringat in en rabatt som en ö och så ligger begränsningskabeln relativt nära (dock på enligt instruktionsboken ok) avstånd. Av någon anledning så stannar klipparen en eller två decimeter innan begränsningskabeln här. Vet inte om detta beror på lokala maktförhållanden eller om kablarna hamnat för nära varandra...

Som Prototypen säger får du prova dig fram. Lägg slingan (avgränsningskabeln) ovanpå trallen under en inkörningsperiod. Funkar det bra kan du sen lägga den under trallen!
 
Redigerat:
Om klipparen vänder onormalt långt från en ö och begränsningskabeln kan det bero på att kabeln ut till ön är korsad.
Schematisk bild av felaktigt korsade begränsningskablar för robotgräsklippare med markering av felet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
E etompau skrev:
Om klipparen vänder onormalt långt från en ö och begränsningskabeln kan det bero på att kabeln ut till ön är korsad.
[bild]

Just det har jag provat och min Husqvarna stannade och larmade ”ingen slingsignal” och det stämmer för magnetfälten tar ut varandra.

Protte
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
E ebonita skrev:
Har köpt en McCulloch S600 och skulle vilja placera laddningsstationen i ett hörn på ett trädäck enligt bifogad skiss. Tänkte lyfta några brädor i däcket och lägga begränsningskablen (röd) och guidekabeln (blå) in till laddningsstationen enligt skiss. Är detta realistiskt?

[bild]
Har nu installerat min McCulloch s600 enligt tidigare skiss i inlägg 8 ovan och det fungerar i stort sett alldeles utmärkt. Den klipper bra och har på de tre dagar den varit igång inte hängt upp sig eller stannat ute en enda gång!

Den dockar även fint på den angivna platsen utan problem.

Det lyser fast grönt sken i ladd-stationen.

Det enda som stör bilden är att den ger felmeddelande: 'Kalibrering av guidekabel misslyckades' och så en tid.

Jag har ändrat lite på kabeldragningen in till laddstationen där och det är 38 eller 50 cm till höger och till vänster om guidekabeln mot respektiver gränskabel i 'tratten' in till laddningsstationen.

Men det blir samma felmeddelande efter omkalibrering.

Någon som vet vad som känns av vid kalibreringen och vad som kan vara känsligt?
 
Redigerat:
E ebonita skrev:
Har nu installerat min McCulloch s600 enligt tidigare skiss i inlägg 8 ovan och det fungerar i stort sett alldeles utmärkt. Den klipper bra och har på de tre dagar den varit igång inte hängt upp sig eller stannat ute en enda gång!

Den dockar även fint på den angivna platsen utan problem.

Det enda som stör bilden är att den ger felmeddelande: 'Kalibrering av guidekabel misslyckades' och så en tid.

Jag har ändrat lite på kabeldragningen in till laddstationen där och det är 38 eller 50 cm till höger och till vänster om guidekabeln mot respektiver gränskabel i 'tratten' in till laddningsstationen.

Men det blir samma felmeddelande efter omkalibrering.

Någon som vet vad som känns av vid kalibreringen och vad som kan vara känsligt?

Den gör det för att kunna finna ut vilket avstånd från guidekabel som maximalt kan användas. Tror inte det har någon större betydelse att den inte går igenom i ditt fall.
Antagligen beror det på hur du har gjort dragningen av kablarna runt laddstation. Följ instruktionerna för bäst funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.