Hej alla händiga! :)

Jag har höjda flour- värden (1,6mg/l) och dålig lukt på mitt vatten. Ska ha barn snart och vill därför lösa detta snart.
Så därför har precis haft en "vattenkille" hos oss, som sa att lukten berodde på svavel. Dessa problem skulle lösas genom att byta vår nuvarande hydrofor mot en med luftinjektor samt ett RO- filter under diskbänken.

Dessa med installation skulle gå på 25200:- :x. Tyckte detta verkade hutlöst.
Tyvärr lade han fram detta för mig en dag som jag var oerhört stressad, förvirrad och oaktsam, så jag la en beställning. Han ska komma nu på torsdag, men det lutar åt att jag ringer och avbeställer och hittar något billigare

RO- filtret, t.ex. heter RO3500 och skulle kosta 11500:- Exkl. installation & mtrl.
Kollade snabbt på nätet och såg att RO- filter finns för ett par tusenlappar, bl.a. ett inlägg om denna för en dryg tusenlapp: http://tiny.cc/056n9w Dock var det inlägget några år gammalt.
Nån som vet om detta filer håller standarden idag? eller vet något annat bra filter? Det som säljaren hade var utrustad med membran och pump för att få ett högre tryck på vattnet, vilket jag väldigt gärna vill ha..


Hydroforen och luftinjektorn var Wellmate och de ville ha 5835:- för båda tillsammans. Inte lika mycket pengar visserligen, men det kanske går att hitta billigare också?


Det viktigaste är ju att grejorna funkar och tar bort problemen med vattnet. Vill inte snåla och riskera mitt barns hälsa. Men finns det billigare än vad denna säljare "erbjöd", med alla tillkommande kostnader han inte nämnde, som fortfarande gör vad de ska är det givet att jag väljer det.
Vad borde jag ha? Vad ska jag undvika?
 
Redigerat:
Vi skaffade filter också och det var i samma veva som vi fick barn. Kommunen vi bodde i gav alla med barn under 1 år eller blivande föräldrar gratis vattenprov och halva kostnaden för filter (materialkostnad endast) vid nyinstallation.

Så det borde du först kolla upp.

Vi gav 12.500:- för vårt filter sen installerade jag det själv. OBS vi installerade ett annat sorts filter innan hydrofor.

Hydrofor går på 6.500 - 8.500:- beroende på storlek.

Sen går det loss lite andra delar för att installera. Så jag skulle säga att det är ett rimligt pris.
 
Ni har nog missförstått varandra när det gäller trycket på vattnet. RO 3500 är ett motrycksfilter precis som dom flesta membranrenarna. Skillnaden är att denna har en hjälppump som producer vattnet något snabbare. Men ger inte högre flöde eller tryck. Alla motrycksmembran tappar trycker ganska fort när man tar ut vatten. Precis som ett tryckkärl när strömmen gått. Det finns membranrenare som använder ditt vattentryck i ledningsnätet som hjälptryck dom är väldigt effektiva.
Sen finns det membranrenare som lagrar vattnet i en tank och en pump som levererar vattnet bra för åretrunt användare då du kan komma åt och göra rent tanken. Fördelen med den är att trycket mot membranet släpper och då gör detta filter rent membranet vilket ger nästan dubbla livslängden på membranet.
Sen har den även många andra funktioner som bla. Uv-ljus, återmineralisering på dom nyttiga ämnen som försvinner. Den har även ett varningsystem om det skulle komma orenat vatten igenom. Bägga dessa ligger i ungefär samma prislapp som RO 3500 som kanske ligger lite högt i pris jämnfört med andra liknande produkter. Jag vill minnas att dom även har en för ungeför halva priset som heter Q5 eller något? Men många har dessa för runt 4-5000:- ofta import från Kina.
 
Jag ringde och pratade med säljaren i går och bad om att få avbeställa tills vi tittat lite närmare på detta och försöka skrapa ihop pengar till det, då vår enkonomiska situation vi är i idag gör det omöjligt att köpa detta för 25K..
Han svarade med att på ett otrevligt sätt sa att vi INTE får avbeställa. Han skyllde på bl.a. att han beställt hem grejor som vi ska ha (han sa när han var här att han redan hade det hemma), att vi ingått ett bindande avtal och att avtalet hos Klarna som hanterar betalningen inte går att bryta..
Mailade konsumentverket som bekräftar att jag har full ångerrätt.. Så även om detta visar sig vara ett OK pris, kommer jag INTE handla från dem.
Vet att detta egentligen är lite OT, men vill dela med mig och varna andra från att handla hos JMS Vattenrening i Stenungsund!

För att återgå till Topic, tar jag gärna emot mer förslag på vart jag kan hitta rätt grejor :)
 
Man får inte göra reklam för produkter här, sånt får man göra utanför tråden privat. Men hör du av dig kan du få namnen på dom olika varumärkena som finns så kan du bara jämnföra på nätet.
Mvh Morgan
 
Reklam och rekommendera en produkt är ju inte samma sak.
 
Jo! Det är dessvärre tyvärr så.
Eftersom jag är i branchen så räknas det som reklam. Nackdelen för mig är att vi även arbetar med flera olika varumärken och så fort jag rek. Något vi själva kan tillhandahålla räknas det som reklam.
Men om du frågar vidare hör i tråden så svarar jag på dom frågor du har.
Mvh Morgan
 
Jag vet inte vad du pratar om för regler men ska vi gå på forumets regler så får du rekommendera en produkt så länge du inte gör det i varannan tråd.
 
ullberg
huggan skrev:
Jag vet inte vad du pratar om för regler men ska vi gå på forumets regler så får du rekommendera en produkt så länge du inte gör det i varannan tråd.
För att inte älta gamla saker så nöjer jag mig med att kortfattat säga att Mogge har rätt och att han tyvärr vet det baserat på egna erfarenheter.

/U
 
ullberg
huggan skrev:
Vi skaffade filter också och det var i samma veva som vi fick barn. Kommunen vi bodde i gav alla med barn under 1 år eller blivande föräldrar gratis vattenprov och halva kostnaden för filter (materialkostnad endast) vid nyinstallation.
Det här var intressant, någon som vet om detta är ett vanligt upplägg från kommuner? Nu har ju förvisso jag redan skaffat mitt filter, men för andra kan det ju vara intressant.

/U
 
Ok. Tycker det är en udda regel, men vi får respektera den.
Skickar PM till Mogge.

Jag har nu bett om offerter från ett flertal leverantörer och fått ett antal olika svar. -En del tycker att sin lösning för ca. 4000:- är det som gäller, medan andra tycker att sin lösning som kostar 15000:- är det lämpligaste alternativet (Och nu pratar jag bara om filtret, inte hydrofor och luftinjektor).
När jag själv tittar på produkterna och jämför dem ser jag i princip ingen skillnad mellan dem..
Så det är inte lätt detta för en okunnig konsument. -Inte konstigt att vissa säljare livnär sig på att sätta överpriser och lura oss på våra ihopsparade pengar när det är så enkelt för dem..
 
Om vi ska ta detta utan att nämna märken och enskillda produkter då, vad rekommenderas i funktion?

-Det fins ju olika typer av filter och filtreringsnivåer. I mitt fall vill jag bli av med fluorhalt på 1,6. Jag har fått uppfattningen att filter under steg 5 ska man inte ha?

UV- filter tar väl bort bakterier, om man har problem med det? -Enligt mitt vattenprov har jag inte det, så det kanske är helt onödigt?

Mineraltillsättare finns det i "värstingmodellerna", är det onödig lyx? Känns som att man får i sig mineralerna på annat sät än ur vattenkranen?


Vad gäller lukten, ska jag sätta in en luftinjektor. Dessa verkar ligga mellan 600:- - 11000:- och till det kommer jag behöva hydrofor/hydropress med avluftare.
Idag har jag idag en hydropress (tror jag), ej metall (=Glasfiber?). De flesta offerter jag fått säger att jag ska sätta in hydrofor i metall. Men samtidigt har jag läst på vissa ställen att hydropresser är bättre och billigare. Jag har krypgrund och där kan det bli rätt kallt om vintrarna, metall känns som att risken för frysning är större med?
Vad rekommenderas?
Hydrofor eller hydropress?
Metall eller ej?
 
Jag besvarar även här på forumet så dom som finner intresse kan ta del av. :)


Rening av fluoride ställer inga jättekrav på dricksvattenrenare då 50% reningskapacitet är fullt acceptabelt.

UV-Ljus i dricksvattenrenaren är inte till för att rena från bakterier i första hand även om det blir en bieffekt, utan ska säkerhetställa att bakterier inte bildas i vattenreservoaren. vanliga membranrenare med trycktank ska rengöras 1-2ggr per år vilket kan vara lite bökigt. Tanken är att även om man åker på semester i fyra veckor så ska systemet kunna användas.

Återmineralisering är väldigt individuellt många upplever att vattnet smakar bättre. Själv använder jag inte den funktionen vet inte om det är vanans makt men jag upplever inget behov även om det blir skillnad i smak på samma sätt som mineralvatten smakar lite annorlunda.

Hydrofor i metall känns lite onödigt då dom i kompositplast är billigare och mycket smidigare. Wellmate har även en smidig avluftningsventil som släpper ut överskottsluften på toppen.
En micronizer med stigarör och en 114l Wellmate hydrofor är väldigt smidig och enkelt att handha till ett väldigt bra pris.

Jag rek. inte Hydropress på syresättning då risken är väldigt stor att man får problem med luftpuffar i kranen.

Med vänlig hälsning Morgan
 
kurre_kul skrev:
-Inte konstigt att vissa säljare livnär sig på att sätta överpriser och lura oss på våra ihopsparade pengar när det är så enkelt för dem..
Visst är det! Alla täljer guld med tusenlappar på bekostnad på er stackars konsumenter. :D
Tro mig jag känner din frustration, har själv fått gräva ett nytt avlopp och borrat brunn.

Man måste också komma ihåg att ju mer kött man har på benen ju bättre affär gör man, det finns nog inget man någonsin har köpt där man har som ända krav att det ska vara så billigt som möjligt.
För då skulle alla fortfarande använda hammare och spik och skruva skruven för hand där hemma och TV´n skulle vara en svartvit 14".

En sak för 5000:- är inte billigare än en sak för 10 000:- om den dyrare har tre gånger längre livslängd.

När det gäller vattenfilter så är det inte så invecklat egentligen, det är lite grann som bilar, det finns olika motoralternativ, användningsområden och modeller. Många upplever Volvo V70 som en bra och billig bil medans andra tycker att en liten Kia räcker gott. Alla är fordon men med olika kapaciteter för olika ändamål. Pris, bekvämliget, utrymme, bränsleförbrukning, service och hållbarhet, allt spelar in när man köper en bil, det är precis likadant med ett vattenfilter. Problemet är att när du går in till en Volvohandlare kommer han INTE att rekommendera en Toyota.

Oj! så filosofisk jag blev nu.
Ha en fortsatt trevlig helg alla Byggahusare.

Morgan
 
  • Gilla
kurre_kul
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.