Malmbergs rekommenderar en 2x0,75mm2 RKUB kabel för sina led spottar. Jag har massvis FK 1,5mm2 och 2,5mm2 hemma och lite RKUB 1,5mm2 och lite 2,5mm2. Kan jag använda FK 1,5mm2 eller kan jag blanda de båda RKUB dimensionerna? Finns det någon nackdel med att köra på för grova kablar?
 
Elektriskt är väl grövre kablage bättre, mindre resistans, mindre spänningsfall. Det är sannolikt mest en kostnadsfråga att inte överdimensionera.

Skillnaden mellan FK och RKUB är att RKUB är mångtrådigt och är isolerad för en lägre spänning, ca 90V. Inget av dessa spelar egentligen någon roll för ett gäng LED.
 
Är det seriekopplade konstantströmsled som matas vka en konstantströmsgenerator, då spelar knte spänningsfallet någon stor roll eftersom generatorn uprätthåller sin konstanta ström.inom sina gränsvärden vad gäller max utspänningen. Det är först vid fullt antal seriekopplade led lampor som detta är ett problem.

Även en vanlig led belysning är mer okänslig för ett litet spänningsfall jämfört med glödlampor där detta syns direkt på lusstyrkan / ljusfärgen.

Sedan är ju allt spänningsfall onödig värmeutvecklling som är energislöseri om man inte behöver värmen.
 
Enda anledningarna att inte använda grövre kabel är:

1) kostnad

2) storlek på anslutningsplinten

Om kostnaden är en ickefråga och kabeln går att ansluta på ett tillfredsställande sätt så är det alltid bättre med grövre kablar.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.