hej,

jag ska inte låtsas att en elektriker kommer att göra detta jobb. Det gör jag själv. Men för att det ska bli riktigt bra behöver jag lite hjälp:
I VP-rör eller slangar, när använder man FK eller RK?
Om man använder fördragna VP-slangar, är det omöjligt att dra in extra trådar, t ex tändtrådar? Eller ska man satsa på tomma slangar från början?
Jag vill gå ner till källaren med VP-slang/rör, men där vill jag fortsätta med kabel eftersom det är bökiga krökar och svårt att komma till centralen. Är det OK med en övergång mellan VP och kabel i en ytmonterad kopplongsdosa?

Tack för all hjälp!
 
Ytmonterat brukar vara väldigt pilligt, satsa hellre på en utanpåliggande ;) (Sorry, kunde inte låta bli)
Men ja, det ska vara OK.

Det kan bli rätt besvärligt att dra in extra trådar, men det beror på hur många som är fördragna, sträckan och diameter på slangen.
 
Mikael_L
Thomas_Blekinge skrev:
hej,

jag ska inte låtsas att en elektriker kommer att göra detta jobb. Det gör jag själv. Men för att det ska bli riktigt bra behöver jag lite hjälp:
I VP-rör eller slangar, när använder man FK eller RK?
Vilket som, båda är godkända. EK är mindre populär, såpass att den är utrotningshotad. Ingen grossist har den på hyllan, bara som beställningsvara.
Enda fördelen med EK är att det är något enklare att trycka på toppklämmor. :)

Thomas_Blekinge skrev:
Om man använder fördragna VP-slangar, är det omöjligt att dra in extra trådar, t ex tändtrådar? Eller ska man satsa på tomma slangar från början?
Också vilket som. Det går att dra in extra trådar, köpa 5g1,5 och dra ut de man inte vill ha eller köra med tom slang som man bestyckar själv.
Det är mest en tidsfråga för den som yrkesarbetar, att välja det som går snabbast, mindre en prisfråga (då arbetstiden tenderar till att vara dyrare än skillnaden mellan olika sätt att fylla slangen).
När jag gjorde mitt hus tog jag en 100m-rulle med 3g1,5 som jag drog alla matningar med och till alla uttag. Sen en 100m-rulle tom slang och några kartonger FK i olika färger som jag drog till strömbrytare och sånt, och då fick jag fylla på på vissa ställen på med tändtråd genom den fördragna 3g1,5-slangen.


Thomas_Blekinge skrev:
Jag vill gå ner till källaren med VP-slang/rör, men där vill jag fortsätta med kabel eftersom det är bökiga krökar och svårt att komma till centralen. Är det OK med en övergång mellan VP och kabel i en ytmonterad kopplongsdosa?
Det går bra att byta infällt/utanpåliggande både i infällda dosor och i utanpåliggande dosor.
I första fallet använder man doslock med kabelutlopp (en näsa) i andra fallet så går man gärna ut med slangen några mm utanför vägg och sen knackar ut hålet i botten på en U-56-dosa och monterar precis över. Sen utanpåliggande kabel därifrån.

Ett ytterligare alternativ är att göra rörutlopp i liv med väggen, skala upp en kabel så långt som behövs och dra in de uppskalade EK-ledarna i röret samt minst 5 cm helt oskalad kabel i flexröret.
Sen kan man ha synpunkter på det estetiska i de olika metoderna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack så mycket! Det var ungefär som jag tänkte. Jag tror det kommer att bli bra!
 
Thomas_Blekinge skrev:
Tack så mycket! Det var ungefär som jag tänkte. Jag tror det kommer att bli bra!
Det blandas friskt med olika kabeltyper här, du frågar om man ska använda RK eller FK
Men Mikael svarar bla. att EK är mindre populär.

Antar att du kommer använda dig av FK kabel.
 
Och eftersom det nämns RK så avråder jag på det bestämdaste. Det som fungerar bäst totalt sett är FK när man har rör/slang. Blir det trångt rör när man ska dra i en extra tråd kan man dra ur dom som redan finns och sedan dra in dom igen tillsammans med den "extra" tråden.
 
Mikael_L
Peter2400 skrev:
Det blandas friskt med olika kabeltyper här, du frågar om man ska använda RK eller FK
Men Mikael svarar bla. att EK är mindre populär.

Antar att du kommer använda dig av FK kabel.
Oj, jag läste tydligen slarvigt och missade det. :surprised:

Du har helt rätt, RK1,5 har inget i en elinstallation att göra, även om det nu inte är formellt förbjudet om dess isolering är specad till rätt spänningstålighet.
Men som sagt, RK1,5 drar man inte in i rör då det sen blir så mycket krångel och besvär och dyrt förstås.


Jag läste slarvigt och antog direkt att frågan gällde mellan FK och EK, som är det enda som man i praktiken egentligen väljer mellan.


Och vid nyinstallation med fördragen slang så väljer dock en del elektriker/firmor fördragen med EK då den sen går några sekunder snabbare att kontaktera till apparater och toppklämmor.
 
Och en annan bidragande orsak till att man köper den betydligt mer svårarbetade EK i stället för FK slangen är att fördragen EK är lite billigare än fördragen FK.
 
Varför inte RK? Om den skarvas med t.ex wago222 borde det väl formellt vara ok även om det inte är så vanligt.
 
S
toolman77 skrev:
Varför inte RK? Om den skarvas med t.ex wago222 borde det väl formellt vara ok även om det inte är så vanligt.
RK ska inte användas där den inte behövs. RK kan man använda i kopplingsskåp där man ska ut med kablarna i en öppningsbar dörr och där kabeln behöver vara lite mjukare.

Till infällda installationer i hus så är det FK som gäller till 100% om man inte har möjlighet att dra i en kabel i slangen om den behöver gå utanpåliggande sen.
 
Där det är behov av lite grövre ledare används väl ofta RK.
Tex mellan fasadmätarskåp och central dras väl ofta RK i rör/slang?
 
Och att ansluta RK i apparater med snabbkopplingar (som man oftast använder) fungerar inte och typ Wago 222/221 är inte förstahandsvalet när det gäller att koppla i dosor. "Vanliga" typ Wago 773 är billigare ( och det är ju nästan alltid priset som ska vara så lågt som möjligt). Och normalt håller man inte på och kopplar om utan gör rätt på en gång, i alla fall yrkesmän. För hempulare kan det kanske vara lite annorlunda. ;)
 
  • Gilla
Klövbo
  • Laddar…
Kikade på mina kartonger med FK jag hade hemma och där står FK/PN. Jag googlade på PN kabel och får då bara upp norska sidor. Är det bara så att det är olika handelsnamn på samma kabel?
 
Ja det är väl högst troligt att alla länder har sina egna beteckningar som finns kvar sedan "före EU". Även i hos oss lever den g:a beteckningen kvar hos 99,99% av yrkesmännen trots den nya beteckningen H07V-R. Jag tror att det tar minst en generation men troligen flera innan man överger benämningen FK
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Om inte annat är det ju lite smidigare att säga "FK" är H07V-R..... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.