Hej,
Jag har letat här efter hur jag skall göra med min telekabel utan att hitta något bra svar.

Jag har plockat bort alla telefonjack i huset och har nu bara inkommande telekabel på vinden.

Den inkommande telekabeln har svart(mörkblå?) och gul ledare, dessa skall jag skarva med fiskögon med en ny ekkx kabel till modemet som jag tänkte ha i källaren.

Om jag förstått det rätt skulle det skarvas såhär med gammal - ny kabel:
Svart med Turkos
Gul med Violet
(Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Telefonjack)

Kan jag sedan sätta dessa två ledare Violet och Turkos i en RJ11 kontakt och stoppa i modemet?
Hur skall ledarna sättas i RJ11 kontakten?
 
peternicklas
Det brukar vara så att de ska in på de mittersta stiften.
 
MrPlow
Varför inte sätta ett jack där? Antingen RJ45 eller vanligt telejack?
 
Jag funderade på att sätta ett jack men sen tänkte jag att det kanske var bättre att minimera antalet skarvar till modemet då jag ändå inte kommer använda det till annat än modemet.
 
peternicklas
Christian Ek skrev:
Jag funderade på att sätta ett jack men sen tänkte jag att det kanske var bättre att minimera antalet skarvar till modemet då jag ändå inte kommer använda det till annat än modemet.
Ska det sitta på vinden så är fiskögon bättre då du slipper fuktproblem som kanske annars kan uppstå.
 
peternicklas skrev:
Ska det sitta på vinden så är fiskögon bättre då du slipper fuktproblem som kanske annars kan uppstå.
Skarven mellan inkommande och ekkx är på vinden, kabeln går sedan ner till källaren där jag tänkte ha modemet.
 
Ska man vara noga så ska du ju använda en kabel med solida ledare mellan vinden och källaren. Den kabeltypen gör sig bättre i slitskontakterna i ett jack än i en RJ11 kontakt. (det är emot standard att klämma vanliga rj11 kontakter mot solida ledare även om det brukar funka).

Min rekomendation blir därmed att du tar in din kabel på ett jack eller i en patchpanel i källaren
 
Mats skrev:
Ska man vara noga så ska du ju använda en kabel med solida ledare mellan vinden och källaren. Den kabeltypen gör sig bättre i slitskontakterna i ett jack än i en RJ11 kontakt. (det är emot standard att klämma vanliga rj11 kontakter mot solida ledare även om det brukar funka).

Min rekomendation blir därmed att du tar in din kabel på ett jack eller i en patchpanel i källaren
Tack för input.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.