Jag har ägnat några dagar åt att skotta ut spån från ett mellanbjälklag, ösa ner det i plastsäckar och sen släpa ut dem nedför en trång trapp. Det känns som ett evighetsarbete.
Jag har sett på vissa byggarbetsplatser att de använder rännor av vad som ser ut som seriekopplade hinkar utan botten för att leda ner skräp till containers på marken. Vet någon vad dessa bottenlösa hinkar kallas och var man får tag på dem??
 
Finns på hyrfirmorna, Cramo/Ramirent mlf eller firmorna som hyr ut ställningar.
Ingen aning om vad det heter dock.
 
Du kan inte hänga en presenning från fönstret och låta spånet kana ned i containern?
 
Varför inte ta in en bil typ "Allsug" för att helt enkelt suga rent alltihop på någon timma ?
Skulle aldrig ge mig på att skotta och ösa på det viset. Den tiden kan man använda till något bättre istället.
 
Produkten jag söker kallas störttrumma vet jag nu efter att ha besökt Ramirents hemsida!
Presenning tror jag inte på i det här fallet pga vind men annars kan det säkert vara värt ett försök.
Sugbil verkar bäst, ska kolla det innan jag tar itu med resten av bjälklaget!
 
Tyresö
Ett tips är att lägga en pressenning över containern och klä in störttrumman, annars kommer spånen att blåsa ut över hela tomten. Störttrumman är ju en riktigt bra uppfinning - enkel, billig och sparar in många dåliga knän med trappspring.
 
Även det finns att hyra hos Ramirent, de kallar produkten för Containerkapell till störttrumma.
 
Kan man inte knyppla ihop en "tub" av lite billiga presenningar som man sedan leder ner i containern?
Tja, lite mycket hemslöjdande kanske om inte störttrumman är så dyr att hyra.. :)
Kanske räcker det med bara containerkapellet? Spån är ju inte så tungt så det lär ju inte göra åverkan på kapellet..
 
Tyresö
CCPusher skrev:
Kan man inte knyppla ihop en "tub" av lite billiga presenningar som man sedan leder ner i containern?
Tja, lite mycket hemslöjdande kanske om inte störttrumman är så dyr att hyra.. :)
Kanske räcker det med bara containerkapellet? Spån är ju inte så tungt så det lär ju inte göra åverkan på kapellet..

Fungerar säkert bra om det inte blåser...
 
Jo, tänkte lite på det men man kan ju alltid hänga på ett par gråsuggor nere vid containern ;)
Snålheten har ingen lag vet du...:rolleyes:
 
Jag är lite osäker,
Men sugbil är inte gratis, det kanske går att hyra en portabel sug större, som suger ner i sopsäckar med en lång slang
 
Skottade nyligen ur en rejäl hög med spån uppblandat med flisor och bitar av brädor. Skickade det från ställningen i en tub av en dubbelvikt lättviktspresenning som jag tejpat till en slang. Det höll för det mesta, det var bara tejpen som ville ge sig.
Tuben slutade i en stor europallback täckt med små takplåtar och med öppning bara för tuben. Tegelpannor på plåten. Det fungerade över all förväntan. Tuben har en krage överst av brädor som skruvades i ställningen. Kragen är dubbel, dvs. det är brädor både på in- och utsidan och så är de hopskruvade med presseningen emellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.