Börja med att kolla om du behöver tillstånd av styrelsen.
 
Hej
Jag har köpt en 2-rums lägenhet på 51 kvm som jag kommer få tillträde till inom kort.
Kolla länkar nedan för ritningar.

Jag vill göra sovrummet till vardagsrum och vardagsrum till sovrum genom att riva väggen mellan sovrum och kök (rött sträck), och väggen mellan sovrum och hall (rött sträck). Även eventuellt slå upp en ny vägg mellan hall och sovrum fast närmre hallen (gult sträck).

Blå färg: min lägenhet
Röd färg: väggar som ska rivas
Gul färg: eventuellt ny vägg

Jag har fått ut tre stycken ritningar från stadsbýggnadskontoret på planlösning, vindsbalklag Ö.k-armering och vindsbalklag U.k-armering. Detta för att ta reda på om dom är bärande.

Det jag kan tyda och har hört från bl.a snickare är att dom inte är bärande. Däremot kan dom inte säga om dom ha stabiliseringsfunktion för huset. Alltså att dom behövs för att huset ska vara stabilt i sidled. Lägenheten är en gavellägenhet högst upp i huset är kanske att tillägga.

Kan nån med säkerhet säga att väggarna inte är bärande eller har stabiliseringsfunktion?

Tack på förhand!
 
Det enklaste är att du går till din vicevärd och frågar om man kan/får riva som du tänkt.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det enklaste är att du går till din vicevärd och frågar om man kan/får riva som du tänkt.
Javisst men känner att jag vill ha lite faktabaserade argument innan jag gör det så inte dom bara sätter sig på tvären
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Väggen mellan vardagsrum och hall/bad är bärande, inga övriga väggar inom lägenheten. Ytterväggarna är av lättbetong, bärande och lägenhetsskiljande väggar är av tegel. Lite osäkert vad övriga väggar är gjorda av. Bjälklagen är av betong. Väggarna du vill ta ner är inte stabiliserande.
 
Fairlane
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det enklaste är att du går till din vicevärd och frågar om man kan/får riva som du tänkt.
Det skulle varit lurigt i den BRF jag bodde i förut. Vi hade ingen vicevärd. Jag var ordförande i en liten förening och mitt standardsvar var att den som ville göra förändringar fick själv ta fram fakta med stöd från någon som kan saken.
 
J justusandersson skrev:
Väggen mellan vardagsrum och hall/bad är bärande, inga övriga väggar inom lägenheten. Ytterväggarna är av lättbetong, bärande och lägenhetsskiljande väggar är av tegel. Lite osäkert vad övriga väggar är gjorda av. Bjälklagen är av betong. Väggarna du vill ta ner är inte stabiliserande.
Okejokej tack för bra svar, antar att du kunde tyda det från ritningarna jag skickade med då. Får man bara fråga hur du kan vara så pass säker? :)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det skulle varit lurigt i den BRF jag bodde i förut. Vi hade ingen vicevärd. Jag var ordförande i en liten förening och mitt standardsvar var att den som ville göra förändringar fick själv ta fram fakta med stöd från någon som kan saken.
Ja asså jag har mailat med föreningen om detta lite löst innan jag köpte lägenheten. Svaret jag fick var ungefär att: ingen annan gjort en sån förändring i huset innan och att man var tvungen att köpa lgh först innan man kunde ansöka om tillstånd från dom för att då ska hela kommittén göra ett gemensamt beslut. Däremot så står det i deras stadgar att man endast behöver ansöka för ingrepp i bärande konstruktion, ändring av avlopp, vatten m.m och annan väsentlig förändring av lägenheten. Så det är väl egentligen den sista punkten som är till besvär. Dock så lyder ju bostadsrättslagen så att föreningen inte kan neka ansökan om åtgärden inte är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Enligt mig är ju inte min renovering till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen men det kanske den kan vara?
 
Det kan man läsa ut från den ritning som visar överkantsarmeringen. Det krävs givetvis kunskaper i byggnadsstatik och vana vid ritningsläsning. Kunskaper om äldre byggnadsteknik underlättar också.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
C Carleke skrev:
Ja asså jag har mailat med föreningen om detta lite löst innan jag köpte lägenheten. Svaret jag fick var ungefär att: ingen annan gjort en sån förändring i huset innan och att man var tvungen att köpa lgh först innan man kunde ansöka om tillstånd från dom för att då ska hela kommittén göra ett gemensamt beslut. Däremot så står det i deras stadgar att man endast behöver ansöka för ingrepp i bärande konstruktion, ändring av avlopp, vatten m.m och annan väsentlig förändring av lägenheten. Så det är väl egentligen den sista punkten som är till besvär. Dock så lyder ju bostadsrättslagen så att föreningen inte kan neka ansökan om åtgärden inte är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Enligt mig är ju inte min renovering till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen men det kanske den kan vara?
Jag kan inte sådant. Justus kan och är den du ska lyssna på. Det jag menade var att det inte är så enkelt som att fråga vicevärden. I många fall finns det ingen sådan och i andra fall finns det en som inte vet. Vi hade ingen vicevärd i vår förening så jag fick frågor i egenskap av ordförande. Jag hänvisade de till att ta fram information själva och övertyga oss, dvs de skulle kontakta någon med kunskap som Justus och leverera ett tydligt och klart svar.
 
J justusandersson skrev:
Det kan man läsa ut från den ritning som visar överkantsarmeringen. Det krävs givetvis kunskaper i byggnadsstatik och vana vid ritningsläsning. Kunskaper om äldre byggnadsteknik underlättar också.
Hör att du kan en del om detta. Har du jobbat som kontruktör eller liknande kanske?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan inte sådant. Justus kan och är den du ska lyssna på. Det jag menade var att det inte är så enkelt som att fråga vicevärden. I många fall finns det ingen sådan och i andra fall finns det en som inte vet. Vi hade ingen vicevärd i vår förening så jag fick frågor i egenskap av ordförande. Jag hänvisade de till att ta fram information själva och övertyga oss, dvs de skulle kontakta någon med kunskap som Justus och leverera ett tydligt och klart svar.
Ahaokej jag förstår, tack!
Ja, vad tror du om min situation då Justus?
Är det en påtaglig skada eller olägenhet för föreningen att jag river dom två väggarna som beskrivet här ovan?
Alltså skulle dom kunna neka det?
Tack på förhand!
 
C Carleke skrev:
Hör att du kan en del om detta. Har du jobbat som kontruktör eller liknande kanske?
Det räcker att ha viss vana av ritningar för att konstaterade det Justus delade med sig av här. Dock så är det nog så att det som Justus inte vet om trästommar, och kanske främst äldre sådana, är inte värt att veta.
Kort och gott, du kan lita på honom.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
För att svara på frågan generellt.
Du får inte riva väggarna, det är inte dina väggar.

I vår förening får man inkomma med ritningar från en konstruktör och bygglov, eller ett papper från kommunen att åtgärden inte behöver bygglov.

Hos oss börjar vi med ett möte på plats. Sen får den sökande inkomma med en ansökan och det som efterfrågas, tex bygglov, ritningar mm.

Likt en myndighet behandlas inte ansökan förens allt finns på plats, det finns ingen anledning för en styrelse att göra en massa jobb utan att ärendet inte är komplett.

När att är på plast, är det normalt inga problem alls att bygga om.

Hos oss kostade en otillåten ombyggnad föreningen 220.000:- (rivit så husets konstruktion påverkades)
Den summa fick vi boende dela på.

Och som även skrivs i tråden. Vi behandlar ingenting förens man är tillträd medlem i föreningen, samma där, ingen ide att göra nått ifall affären blir avbruten innan tillträdesdagen, vilket har hänt.

Föreningen/styrelsen jobbar med dina och mina pengar, och vi vill väl inte att de slösas bort på ingenting ??
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.