Hej!

Bor i ett litet hus som ska rivas när vårt nya hus är inflyttningsklart. Någon som vet vad det kan tänkas kosta, vad man kan hjälpa till med själv för att hålla kostnaden nere. Vi bor 2 mil utanför Göteborg och söker tips om rivning och företag i branchen.
 
Vi rev vår gamla stuga (60kvm) genom en bekant som har grävare. Med containrar/deponi och grävarkostnaden har jag för mig att vi betalade 35'. En kostnad som grävaren tar höjd för är sönderslitna hydraulik slangar som det tydligen ofrånkomligen blir när man river ett hus med grävare. Husföretaget som byggde vårt nya hus (på samma plats) ville ha 70' för samma jobb. Jag försökte även att få in offerter från lite olika rivningsfirmor, men det var stört omöjligt.

Hade vi haft lite mera tid på oss så hade vi nog rivit allt själva. Nu nöjde vi oss med att plocka ut fönster/element/vitvaror/ och dylikt.
 
Du kan höra med ditt lokala brandförsvar. Om byggnaden står rätt till så kan de ha den som övningsobjekt. Det håller ner kostnaderna.
 
Ni kan riva ut så mycket ni orkar själva, eftersom ni som privatpersoner har goda möjligheter att göra er av med materialet gratis.

Bärande konstruktioner kan ni lämna åt grävaren att fixa. Om ni blivit av med allt invändigt så är inte stommen och takstolarna så otroligt mycket material. Tänk förstås igenom om ni har några material som är farliga att arbeta med innan ni går loss på det.
 
råka glömma tända ljusen i träljustaken brevid gardinerna?
 
Marlene Eskilsson skrev:
Jag antar att du pratar om trähus? Jag är intresserad av erfarenheter av att riva hus med trästomme och mexitegel. Det måste väl kosta mer när det är stenmaterial blandat med trä, alt bara stenhus?
Jodå, det var en liten röd vinterbonad sommarstuga klädd med träpanel. För vår del så (om jag minns rätt) så var de 3 containrarna sk "blandcontainrar" dvs deponeras som osorterat byggavfall.  Grävarn betalade 8000/container (30 kubik?)(last/lossn + deponi). Jag har för mig att skall man deponera "Sorterat" byggavfall så är det nästan halva kostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.