Hej,
Jag har rivit en vägg mellan två rum i min lägenhet från 1920 och behöver nu fylla detta hålrum på ett snyggt sätt, på båda sidor om den före detta väggen ligger identiskt furugolv (de linjerar dock inte exakt i längsled, men tror det kvittar). Se bild 1 och 2.

- Min tanke är att lägga en furuplanka längs med "hålet" och försöka passa in denna så gott det går. Befintligt golv är ca 8,5 brett, hålet är 10-11 cm, om jag vill så kan jag såga upp det ytterligare om vi tror att det blir snyggare, låt säga 15-20 cm, vad tror ni?
- Befintliga golvet verkar ligga på ett ganska tjockt lager av typ grus och det är även de förutsättningarna som gäller i "hålet", kommer det funka tror ni? (bild 3 och 4) Spikar jag isåfall på något sätt fast min nya planka i befintliga eller hur fäster jag den? Neråt är det minst 10 cm med bara grus och jag har ju ingen not eller fjäder att nyttja.
- Plankan jag ska passa in tänker jag att jag behöver såga bort fjädern på och sedan lägga på plats, låt rimligt va?
- "Hålet" är inte riktigt lika brett utan pendlar mellan 8-11 cm, jag behöver alltså såga längs med så att hålet blir jämt och fint, borde en sänksåg på skena vara bäst lämpat för detta eller hur hade ni gjort? Har tyvärr ingen sänksåg så gärna andra förslag :)
- Någon som har idé på vad det är för fog eller liknande mellan befintliga plankor? Eller bara gammalt smuts?

Jättetack på förhand!

Bild 1.
Renoveringsarbete på en bostad med trägolv, kabel på golvet, hink och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2
Renovering, golvbrunnar utgrävda, dammigt, kablar, osäker elinstallation, behov av städning, potentiell fara, ofärdiga byggnadsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 3 & 4
Trägolv med uppbruten sektion, avslöjar underliggande betong, skräp, möjlig reparationssituation med synlig mejsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv skadat, betong och grus. Renovering eller reparation kan behövas. Struktur synlig under bruten planka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
själv hade slängt ner lite bruk först sen lim och golv planka sen slipat hela golvet
 
M maria01 skrev:
själv hade slängt ner lite bruk först sen lim och golv planka sen slipat hela golvet
Glömde nämna, hela golvet ska slipas samt ev. betsas :)
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
BirgitS
S simonnnn skrev:
- Någon som har idé på vad det är för fog eller liknande mellan befintliga plankor? Eller bara gammalt smuts?
Golvet kan vara nåtat.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Jag skulle ta en elhandsåg/ sänksåg och såga upp spåret med ca 20 graders lutning och sedan klyva till en golvbräda med rätt bredd o samma lutning
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
Spontat.


Nedrivet betong och sten, skärmdump, övre del av mobilgränssnitt med statusindikationer, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur vanligt är det med grus under golvplank.
Och varför?
 
H Hybro skrev:
Hur vanligt är det med grus under golvplank.
Och varför?
Gissar att det har stått en murad vägg där så det är rester av den man ser.
 
H Hybro skrev:
Hur vanligt är det med grus under golvplank.
Och varför?
vanligt jag jobba med vatten skador som ung var ofta grus under
 
BirgitS BirgitS skrev:
Golvet kan vara nåtat.
Jag tror också det, är det ett problem när det ska slipas tror du @BirgitS?
 
H Hybro skrev:
Spontat.


[bild]
Stämmer. Men inte ut mot "hålet". Eller hur menade du eller vad syftade du på? :)
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Gissar att det har stått en murad vägg där så det är rester av den man ser.
Helt riktigt. Men även när jag kikar in och gräver med fingrarna under befintliga golvet så verkar det vara samma underlag där.
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Jag skulle ta en elhandsåg/ sänksåg och såga upp spåret med ca 20 graders lutning och sedan klyva till en golvbräda med rätt bredd o samma lutning
Låter som ett kanontips @Karl-Ove Qvarfordt! Då borde den passa in fint, hade du utöver det limmat, spikat eller hur fäst den?
Sågat med en sänksåg på skena eller annan metod? (har ingen sänksåg och aldrig använt, men hyr en i så fall)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS
S simonnnn skrev:
Jag tror också det, är det ett problem när det ska slipas tror du @BirgitS?
Det tror jag inte eftersom det är vanligt att folk fyller ut springorna i undergolven.
 
S simonnnn skrev:
Låter som ett kanontips @Karl-Ove Qvarfordt! Då borde den passa in fint, hade du utöver det limmat, spikat eller hur fäst den?
Sågat med en sänksåg på skena eller annan metod? (har ingen sänksåg och aldrig använt, men hyr en i så fall)
Du kan använda en vanlig elhandsåg, lägga ut en rätskiva/ rak bräda som du har som anhåll för sågens ena sida. Kan fästas med dubbelhäftande tejp eller regel mellan golv/ tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.