Hej, i försök att göra det lättare för mig har jag råkat skjuta mig själv i foten och ställt till med massa merarbete. Jag har rivit ner tapeterna ända ner till betongen och vill måla detta vitt. Vad rekommenderar ni att jag gör? Det är nämligen första gången jag åtar mig ett sånt projekt.

Jag har funderat på följande tillvägagångssätt.

På ”trial-and-error” väggen ska jag
- bredspackla betongväggen
- lägga på renoveringstapet
- måla på det (täckfärg)

Resterande vägg (andra bifogade bilder)
- ta bort lösa tapetrester
- lägga på renoveringstapet
- måla på det.

Vad tycker ni? Hur hade ni gjort och jag tar gärna emot alla tips från tapetsering till målning, spackling med mera.

Tack på förhand!
 
  • Flagnande väggfärg och tapet visar tidningsurklipp, text och avskalad interiör. Renoveringsobjekt eller nedslitet rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand skrapar tapet från en murad vägg; omgivning ser ut att vara i renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, tomrum, skrapade väggar, röriga golv, renoveringsmaterial och verktyg, oavslutad inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort listerna, riv bort lös tapet och limma renoveringsgips på väggarna. Spackla och sätt pappremsor i skarvarna.

Eftersom renoveringsgipsen är 6-7mm tjock ersätter du lister runt dörrar och fönster med klackfoder som tar upp höjdskillnaden.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Brukar bli mycket mer jobb än man tänkt sig när man får för sig att göra det ordentligt. Men det blir så mycket bättre efteråt och det känns bra att veta att det är ordentligt gjort och inte 8 lager gammal inrökt tapet och äcklig färg...

Kan ju köpa, låna eller hyra en tapetborttagare. Den skapar ånga som löser upp limmet. Ibland funkar dessa magiskt bra, ibland inte alls. Beror väl på limmet och tapeten antar jag.

Men om du får bort allt och betongen ren och fin så är det en riktigt skön känsla att kunna börja med något ordentligt.

Men en kort fråga, ska du ha utanpåliggande el? Annars KAN det ju vara en idé att regla upp en spalt på väggarna där elektrikern kan dra slangarna, sen gips på detta, remsa och spackla skarvarna och sen har du en riktigt fin yta att måla/tapetsera på.
 
Kartongen till tapetborttagaren står ju mitt på golvet ;).

Om det är betong man ser till höger om tidningen så ser den allt annat än slät ut. Eller ser jag fel?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Kan även köra på massa klister och täcka väggen med plast å sen skrapa av allt imorgon . Rekommenderar en skrapa med knivblad så går de lättare , sen är de ändå spackling som gäller minst 2` gånger , annars är de bara att köra gips
 
Jag gjorde exakt samma sak i sovrummet, rev ner 7 lager tapet med hjälp av en tapetborttagare. Kom igenom hälften av rummet med två ångningar och resten med en ångning. Därefter spacklade jag alla större hål och sen bredspackla med Jotun lady minerals revive. En vägg var så dålig att den bredspacklade jag med vanligt spackel innan.

Notera att det var rätt jobbigt att få det helt bra med minerals revive men blev väldigt snyggt. Dvs om man gillar kalkfärg och känslan av det. Bredspackla är lätt att få bra eftersom du kan slipa ner ev ojämnheter och måla direkt på om du vill.

Hade inte reglat upp för gipsväggar då det skulle förstört känslan helt i lgh plus att det är jobbigare att montera saker och kräver ändå mer jobb i slutändan.

Denna tapetborttagare använde jag: https://www.clasohlson.com/se/Tapetborttagare-Cocraft-HW2000,-4-liter/p/40-7022
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Brukar bli mycket mer jobb än man tänkt sig när man får för sig att göra det ordentligt. Men det blir så mycket bättre efteråt och det känns bra att veta att det är ordentligt gjort och inte 8 lager gammal inrökt tapet och äcklig färg...

Kan ju köpa, låna eller hyra en tapetborttagare. Den skapar ånga som löser upp limmet. Ibland funkar dessa magiskt bra, ibland inte alls. Beror väl på limmet och tapeten antar jag.

Men om du får bort allt och betongen ren och fin så är det en riktigt skön känsla att kunna börja med något ordentligt.

Men en kort fråga, ska du ha utanpåliggande el? Annars KAN det ju vara en idé att regla upp en spalt på väggarna där elektrikern kan dra slangarna, sen gips på detta, remsa och spackla skarvarna och sen har du en riktigt fin yta att måla/tapetsera på
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Brukar bli mycket mer jobb än man tänkt sig när man får för sig att göra det ordentligt. Men det blir så mycket bättre efteråt och det känns bra att veta att det är ordentligt gjort och inte 8 lager gammal inrökt tapet och äcklig färg...

Kan ju köpa, låna eller hyra en tapetborttagare. Den skapar ånga som löser upp limmet. Ibland funkar dessa magiskt bra, ibland inte alls. Beror väl på limmet och tapeten antar jag.

Men om du får bort allt och betongen ren och fin så är det en riktigt skön känsla att kunna börja med något ordentligt.

Men en kort fråga, ska du ha utanpåliggande el? Annars KAN det ju vara en idé att regla upp en spalt på väggarna där elektrikern kan dra slangarna, sen gips på detta, remsa och spackla skarvarna och sen har du en riktigt fin yta att måla/tapetsera på.
Hej, tack för ditt svar. Det var dock ett jäkla hästjobb att få bort alla lager. Körde du renoveringsgips på betongen?

Ja, jag önskar helst behålla eluttagen som de är.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Kartongen till tapetborttagaren står ju mitt på golvet ;).

Om det är betong man ser till höger om tidningen så ser den allt annat än slät ut. Eller ser jag fel?
mexitegel mexitegel skrev:
Kartongen till tapetborttagaren står ju mitt på golvet ;).

Om det är betong man ser till höger om tidningen så ser den allt annat än slät ut. Eller ser jag fel?
mexitegel mexitegel skrev:
Kartongen till tapetborttagaren står ju mitt på golvet ;).

Om det är betong man ser till höger om tidningen så ser den allt annat än slät ut. Eller ser jag fel?
Hej, det stämmer det. Den betongen har hel del diverse håligheter och ojämnheter.
mexitegel mexitegel skrev:
Är det en dålig idé att försöka smälla upp en easycover på betongvägg? Jag har fått med mig Bostik Lättspackel för att täcka för hål och eventuella ojämnheter men till ingen bredspackling som så. Blev rekommenderad i affären att köra easycover och blev övertygad till att köpa det med massa tillhörande lim. Förlåt för alla frågor men kan man slipa på resterande befintliga tapeter istället för att ta bort tapetrester tills dess att väggen ligger på samma lager?
 
Easycover täcker en del men inte som det ser ut nu. Du får i princip ånga bort all tapet först.
 
P PetrusDenTredje skrev:
Hej, tack för ditt svar. Det var dock ett jäkla hästjobb att få bort alla lager. Körde du renoveringsgips på betongen?

Ja, jag önskar helst behålla eluttagen som de är.
Fick bort ner till betongen (lättbetong i mitt fall). Det var ganska slätt då men bredspacklade så det blev tillräckligt bra.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Fick bort ner till betongen (lättbetong i mitt fall). Det var ganska slätt då men bredspacklade så det blev tillräckligt bra.
Hej, min vägg ser ut så här i skrivande stund. Lite lösa tidningsrester och tapetrester som jag ska försöka få bort. Fick med mig detta spacklet. Räcker det med denna typ av spackel? Det nämndes nämligen en massa om primers med mera i affären och det skulle kosta en massa, därav valet med easycover.
 
  • En burk Bostik Lättspackel Medium på ett stökigt byggnadsarbetsbord med spackelspår och avskalade färgflisor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P PetrusDenTredje skrev:
Hej, min vägg ser ut så här i skrivande stund. Lite lösa tidningsrester och tapetrester som jag ska försöka få bort. Fick med mig detta spacklet. Räcker det med denna typ av spackel? Det nämndes nämligen en massa om primers med mera i affären och det skulle kosta en massa, därav valet med easycover.
 
  • Fuktskada, mögel och flagande färg på en gammal vägg i inomhusmiljö. Renoveringsbehov verkar uppenbart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Jag skulle skippa både gips och renoveringstapet, bredspackla några ggr så blir det bra.
 
Som referens ser en tapetserad vägg ut så här om det är lite tapetrester kvar och man skippar bredspacklet.
Snabbt gick det, men jag hade spacklat en gång om jag hade haft lite mer tid. Enkel grå vägg med små märken och ojämnheter, textur synlig, homogen färg, inomhusbelysning, vertikal yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Jag hade ett rum i källaren där man hade tapetserat direkt på betongen och jag rev först bort allt som gick för hand.
Sedan tog jag en spann med vatten och en tvättborste med långt skaft och blötte ner allt ordentligt.
Jag lät det dra en stund för att skulle börja luckras upp lite och sedan var det bara att skrapa och borsta rent.
Slutligen målade jag med silikatfärg.

Det var ganska mödosamt men värt det ändå tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.