Hej! Jag har rivit ut våran öppna spis och har idag skorstenen hängandes som jag skulle vilja ha bort.
Så tänkte höra ifall någon vet ett smidigt sätt att få ner den på.
Från gillestugan (där ni ser på bilden) så går den till övervåningen och upp till vinden sen ut såklart. Tänker att man sänker ner den och kapar bitar på 1m t ex.

Anledningen att jag vill ha bort den är för att jag aldrig kommer att använda den och kan använda vägen för ventilation, el mm istället. Finns det några nackdelar med att jag tar bort den?
En skorsten som hänger från ett giljotinlyft i ett vardagsrum med soffa, tavla och bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta dit en kranbil och dra upp skorstenen. Antagligen enklast.
 
P peroande skrev:
Ta dit en kranbil och dra upp skorstenen. Antagligen enklast.
Ville försöka komma ifrån det då jag antar att det kommer kosta några tusenlappar :sweat:
 
Är det inte enklare att kapa den uppifrån och ner? Tänker mig att det kan bli svårt att hålla uppe resten av skorstenen medans du kapar den nedifrån.
 
Kommer osökt att tänka på något som fruns farfar hade sagt när svärföräldrarna köpte ett hus med direktverkande el på 70-talet , "Ett hus utan skorsten är inget hus". ;)
 
M Myckling skrev:
Kommer osökt att tänka på något som fruns farfar hade sagt när svärföräldrarna köpte ett hus med direktverkande el på 70-talet , "Ett hus utan skorsten är inget hus". ;)
Men utifrån så kommer det fortfarande se ut som att jag har en skorsten :crysmile:

Jag hade direktverkande el innan, men tog in luft/vatten istället.
 
  • Haha
Myckling
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Är det inte enklare att kapa den uppifrån och ner? Tänker mig att det kan bli svårt att hålla uppe resten av skorstenen medans du kapar den nedifrån.
Jo, men det är inte smidigt uppe på vinden dock :/
 
Sänk ner den på en osb skiva sen kapar du med tigersåg, gör en liten holk där du får in kroken så du kan lyfta 1cm o få ut biten sen sänker du ner på skivan och upprepar.

Snabbare sättet är att skita i den kontrollerade nersänkningen och bara damma till den kapade biten med en slägga så den far iväg och skorstenen trillar ner på skivan.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.