Hej!
Har en lägenhet från 50-talet och har ångat ner alla tapetlager nu i vardagsrummet.

Var en del sprickor som kom fram under gamla lagningar med spackel. Jag knackade på spacklet och där det lät ihåligt tog jag ner, fann däribland sprickor. I hörnen var det ganska stor glipa/spricka(se bifogad bild) också.

Jag tänkte grunda och fylla i sprickorna, sedan spackla hela väggarna och sen tapetsera är grundtanken.

Frågan är om det är en bra ide att grunda väggarna med en olje(alkyd)färg och sen kanske fylla sprickorna med fincement(billigt och kan bygga mycket jämfört mot spackel tänkte jag)???

När man spacklar hela väggarna, är det enklast att få rakt om man hela tiden kollar av med en längre bräda eller dylikt?

Mellan nått av de 5-6 tapetlagrena så hade de lagt på något slags nät(ca 1*1 meter) kanske för att hålla ihop bättre?? Skulle jag även gjort så?

Tar gärna emot tips!
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1340571980.301483.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1340571999.643740.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1340572016.302090.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1340572071.979448.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja nåt husfix borde funka på de grövre spacklingarna..

I vår gamla lägenhet drog vi ner alla tapeter ner till putsen, ångrar att jag inte bredspacklade hela väggen för när vi rollade på limmet så lossna små sandkorn och det blev fult på en del ställen, men det är inte min huvudvärk längre då vi sålt den :)

Men nåt att tänka på iaf.

Satt inte gamla tapeterna bra?


Lycka till.
 
Husfix är en smidig produkt om du ska fylla i större håligheter. Det sjunker inte ihop lika mycket som spackel och är lätt att slipa till, som spackel.
 
jkarlberg skrev:
Ja nåt husfix borde funka på de grövre spacklingarna..

I vår gamla lägenhet drog vi ner alla tapeter ner till putsen, ångrar att jag inte bredspacklade hela väggen för när vi rollade på limmet så lossna små sandkorn och det blev fult på en del ställen, men det är inte min huvudvärk längre då vi sålt den :)

Men nåt att tänka på iaf.

Satt inte gamla tapeterna bra?


Lycka till.
De gamla tapeterna satt hyfsat(på vissa ställen), såg dock risigt ut längst mot taket, så började titta under lagrena där och märkte ganska snabbt att det lät ihåligt när jag knackade...

Nyfiken som man är så fortsatte jag arbeta och det lossnade ganska lätt så tänkte att när man ändå gör så är det lika bra att göra det bra från början...

Sen lär man sig en del också. Har inga problem att jobba och slita, värst är det när man inte är säker på hur man ska gå tillväga, då är det bra att rådfråga runt :) Jag vill helst göra rätt från början om det går

Jag ville inte sätta 6mm gipsskivor, annars hade det varit ett bra alternativ.
 
Riggen skrev:
Husfix är en smidig produkt om du ska fylla i större håligheter. Det sjunker inte ihop lika mycket som spackel och är lätt att slipa till, som spackel.

Jag funderade på husfix, men 70:- för ca 2.5kg... Cement 25kg för 30... Värt att testa tänkte jag :)
 
UPPDATERING

Nu är väggarna grundmålade med ca 5-6L alkydfärg, även på de ställena i taket där de fanns sprickor.

Hur länge måste man vänta innan man kan spackla? 24h?
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1340636281.895807.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
seafarer skrev:
Jag funderade på husfix, men 70:- för ca 2.5kg... Cement 25kg för 30... Värt att testa tänkte jag :)
Inte alls samma sak dock...
 
Jag använde gipsbruk på mina putsade väggar, sen satte jag iofs upp fiberduk för att hindra sprickbildning och ge en jämnare yta.
 
  • Gilla
seafarer
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Jag använde gipsbruk på mina putsade väggar, sen satte jag iofs upp fiberduk för att hindra sprickbildning och ge en jämnare yta.
Hej, det lät smart! Hur tjockt lager gips gjorde du? Borde även vara billigare än 200:-/ 10 liter för spackel.

Finns det några nackdelar med gips? Sprickor?

Var det en glasfiberväv som du använde?
 
Tja, jag brukade igen de stora hålen,sen bredspacklade jag hela väggen två gånger.
Som sagt så satte jag fiberduk över hela väggen så jag ser inga sprickor =)

Skulle tro att det är någon glasfiberväv, helt omönstrad dock.
 
Nu en uppdatering!

Efter fincement i större sprickor och bredspackling på alla väggar och slipningar så blev väggarna rakare, jämna och klara för tapetsering, MEN, då har jag upptäckt sprickor mellan långa väggen samt ytterväggen!! Även upptäckte jag nån spricka som verkar vara mellan fincementen samt befintliga väggen...

Jag gröpte där det lossnade och spacklade så djupt jag kunde mellan väggarna, de större hålen fyllde jag med fincement, så frågan är varför sprickorna anlänt?? Är det spacklet som spricker?? För tjockt spacklat? för lite torktid mellan lagrena(gjorde flera omgångar i större sprickorna)?

Hur kan jag göra för att fortsätta?? Sätta glasfiberväv?

Någon med bra råd?
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1341509802.388547.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1341509815.695320.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickorna är borta!!!
Det här är intressant!!

Nu ikväll när jag skulle kolla sprickorna så syntes dom inte alls! Var 22 grader idag och solen brassade på fasadväggen!

Så nu vet jag att väggen rör sig... Problemet kvarstår med rörliga sprickor då. Glasfiberväv/armerimgsduk kanske det får bli.

Någon med råd/tips???
 
B
Du bör absolut ha någon form av nät när du spacklar.. Annars kommer det garanterat spricka (egen erfarenhet....). Det finns även silikonliknande "spackel" som alltså är elastiskt. Det kanske kan vara något.
Lustigt att sprickorna försvann när det blev varmt.. Men du kan nog vara rätt säker på att de kommer tillbaka :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.