Ska måla ett rum med tapet och har dragit bort allt löst, framförallt mot golv och tak, så där är det nu bara tapetbaksidan kvar (lite lurvigt papper). Se bild.

Det är ett lager tapet på gipsskiva. Baksidan lossar lätt om man blöter den. Har även provat blöta på ett ställe där tapeten är hel och den verkar sitta bra, så drar slutsatsen det bör gå bra måla på. Frågan är, kan delarna med endast baksida sitta kvar och jag målar på tapetgrund? Eller bör all sådan tas ner?
 
  • Vägg delvis målad i blått, gammal färg syns, ojämn kant, renoveringsarbete pågår, innertak skymtar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vår målare resonerade så att de tapeter som sitter ordentligt kan sitta kvar. Vi upplevde att det blev blåsor på ett par få ställen. Några gick tillbaka, andra fick vi skära upp och spackla igen.
Ska du bredspackla väggarna?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F Frunihuset20 skrev:
Vår målare resonerade så att de tapeter som sitter ordentligt kan sitta kvar. Vi upplevde att det blev blåsor på ett par få ställen. Några gick tillbaka, andra fick vi skära upp och spackla igen.
Ska du bredspackla väggarna?
Tänkte inte bredspackla. Hypotesen är att ta bort där det är synlig baksida och sen spackla bara kanten/övergången mellan gips och tapet.
 
T Trekul skrev:
Tänkte inte bredspackla. Hypotesen är att ta bort där det är synlig baksida och sen spackla bara kanten/övergången mellan gips och tapet.
Fördelen med att inte bredspackla är ju att tapeten inte utsätts för en massa väta som riskerar att få den att släppa. Risken finns att olika underlag leder till olika struktur i slutresultatet. Jag skulle helst ha ett homogent underlag för att få en så likartad yta som möjligt.

Här har vår första målare spacklat delar av väggen och målat på tidigare målat tapet och det stör mig rätt mycket, men jag vet andra som inte noterar det. Så mitt tips är att försöka dra bort översta lagret tapet på allt om du vill ha en likartad struktur och inte vill bredspackla.



Enkel väggyta med skugga, neutrala färger, strukturerad yta, inga distinkta objekt eller mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi körde tapetgrund på det där. Ibland lossnade pappret av fukten i färgen, då var det bara att dra loss det och måla en gång till. Många bubblor slätade ut sig när färgen torkade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.