Hej
Vår granne har haft den dåliga smaken att riva muren mellan våra tomter, vi bor i radhus, så att vår jord rinner ner på hans gång. Det gör då ingenting tycker vi att vår jord rinner ner där, men han har ungar som sparkar in sina bollar på vår tomt som förstör våra bärbuskar nu. Han är så dum så det går inte att prata med honom heller.

Kanten är 5 meter lång från vårt förråd till gatan och mäter vid förrådet ungefär 5 cm och vid gatan 30 cm i höjd. Vi vill sätta staket där, men det finns inget att fästa i. Finns det någon plåtkant vi kan sätta dit? Den bör ju vara ungefär 50 cm hög. Kan vi få betala om ungarna trillar på kanten och river sig?
Finns det något annat? Vi ser inte kanten från huset, så det gör ingenting om det blir fult som fan, det är bara bra.
Vi tänkte sätta ner armeringsjärn som stöd för kanten och därpå trä på trådstaket.
Visserligen kommer säkert det dumma spånet att klaga, men just nu skiter jag i det. Han sket i att berätta att han skulle riva muren och dessutom fraktade han iväg all mursten i tippen utan att fråga om vi ville ha den. Visserligen var muren på hans sida, men ändå. Egentligen skulle jag vilja att jorden rann ner på hans nylagda gång, får se om det blir så, och bara sätta armeringsjärn och staken och skita i vad som händer.
Några förslag?
mvh
Sur granne
 
Bygg egen mur på din sida. Har det varit bygglov på muren hoppas jag han har bygglov för att riva den. :D
 
Ni kan använda er av jordankare för att fästa staketet. Vet inte hur stabilt det blir men det borde fungera.
 
Jag skulle gärna sätta en mur där om det inte vore för 1. vi har inte råd. 2. Varför ska jag se till att det blir snyggt till hans sida? 3. Hans ä-a barn kommer att springa på muren och de kommer säkert att sitta på den. 4. Det ska vara fult ...

Har försökt kolla om han hade rätt att riva muren, då han själv säger att en halvmeter av muren är på allmänningens sida, men inte fått tag på någon på kommunen ännu.
 
Kör med jordankare + tryckimpr 45x195 i botten som mur. Resten i plank. Blir inte så dyrrt. Du kan tom gräva ner impr stolpar utan ankare. På en del ställen gjorde jag enl följande. 3 m tryckimp stolpe spikade jag 45x45x150 mm i botten på den. Sen dopade jag dem i 48 timmar i gammal motorolja. Grävde ner 1m djupa hål. Ner med stolpen med den oljiga tjockiga sidan ner. Packade med grus blandat med cement.Vattnade. Nu efter 4 år sitter det som fan. Går knappt att rubba. Och billigt!
 
Vi har tryckade stolpar, så om jag kör ned dem i backen, tillräckligt djupt och spikar på en kant på dem av tryckat virke så högt som behövs, blir det kanske bra? Bör man lägga lite grus och cement runt om för hållbarheten, eller går det bra att dynga ner dem i jorden bara?
 
Det blir bra. Se bara till att packa grusen alltemmelan du fyller på. Dvs. Ner med stolpen minst 90cm! Ner med 10cm grus. Packa med en annan plank. Ner med 10cm grus, packa...
Tillsätter du cement, blir det nästan omöjligt att rubba.
Ser du fotot? Den klarar av MYCKET kraftig vind!
 
  • plank.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tackar så mycket för det. :D
Nu blir det till att köpa nya stolpar, de vi har är bara 175 cm. 200 cm skulle blir bra tror jag. Och fixa grus och tryckat virke, sen är vi på banan, vill jag lova.

1 meter mellan varje stolpe, blir det bra? Hur bred grop?
 
Talltitan skrev:
Tackar så mycket för det. :D
Nu blir det till att köpa nya stolpar, de vi har är bara 175 cm. 200 cm skulle blir bra tror jag. Och fixa grus och tryckat virke, sen är vi på banan, vill jag lova.

1 meter mellan varje stolpe, blir det bra? Hur bred grop?
Gropen måste vara så bred som du klarar att gräva :D
Ska du blanda med cement bör den ha ca 25 cm.
1 meter mellan? Jag har 1,8m.
 
G
Jag lånar tråden lite.

Har en liknande fundering. Vi bor i ett villa område som är lite i etage. Nu är det så att jag har slippers på bägge sidorna på min tomt. Har läst någonstans att man har ansvar för sin mur om den lutar ner från dig. Har jag förstått helt fel eller ??
 
Som jag förstår det är det alltid den som byggde/uppförde muren som ansvaret ligger på.
 
Bromsa lite nu... I de flesta kommuner krävs bygglov för plank/murar och för staket över en viss höjd. Kolla upp det innan du smäller upp ett två meter högt plank och din jobbige granne får nåt mer att bråka om.
 
Staket under 80cm kräver inget bygglov iaf i skåne. Är den helt täckande, krävs bygglovet. Murade, sten stödmurar kräver alltid bygglov / rivningslov.
Därför bör sånt kollas.
 
C
kamilenski skrev:
Staket under 80cm kräver inget bygglov iaf i skåne. Är den helt täckande, krävs bygglovet. Murade, sten stödmurar kräver alltid bygglov / rivningslov.
Därför bör sånt kollas.
Han skulle göra det 2 meter högt sa han. :)
 
cheetah1 skrev:
Han skulle göra det 2 meter högt sa han. :)
Oj. Jag tolkade det som 1m i marken och 1m som staket.
Men detta kan fixas genom extra avtagsbar sektion med 1 m höjd! Den måste dock vara helt borttagningsbar. Själva stolparna får vara höga .
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.